بیمارستان ها خود مرکزی برای شیوع بیماری

به سبب قدرت سرایت بالای سویه جدید کرونا یعنی امیکرون، شاید برای تمام مخاطبان این مطلب قابل درک باشد و آنها هرکدام یا مبتلا شده اند و یا از نزدیکانشان درگیر بیماری شده باشند. در اکثر موارد ابتلا در این سویه افراد حالت هایی همچون سرماخوردگی و گلودرد و یا بدن درد خفیف دارند. اما این ابتلا برای کسانی که بیماری های زمینه ای همچون آسم و یا نارسایی های قلبی دارند، به شدت خطرناک است و بی جهت نیست که آمار فوتی ها دریک هفته اخیر به سرعت سه رقمی شد.

بیمارستان ها خود مرکزی برای شیوع بیماری


 

به سبب قدرت سرایت بالای سویه جدید کرونا یعنی امیکرون، شاید برای تمام مخاطبان این مطلب قابل درک باشد و آنها هرکدام یا مبتلا شده اند و یا از نزدیکانشان درگیر بیماری شده باشند. در اکثر موارد ابتلا در این سویه افراد حالت هایی همچون سرماخوردگی  و گلودرد و یا بدن درد خفیف دارند. اما این ابتلا برای کسانی که بیماری های زمینه ای همچون آسم و یا نارسایی های قلبی دارند، به شدت خطرناک است و  بی جهت نیست که آمار فوتی ها دریک هفته اخیر به سرعت سه رقمی شد.
اما نکته مورد توجه موضوع مراجعه بیماران به مراکز درمانی و بیمارستان هاست. اگرچه از خستگی و فرسودگی کارمندان و کادر درمان مطلعیم اما واقعاً باید اذعان داشت که بیمارستان خود به مرکزی برای شیوع ویروس قلمداد می شود و غیرممکن است افرادی که به آنجا مراجعه می کنند سالم باشند و ویروس را دریافت و منتقل
نکنند.
به سبب خستگی و فرط استفاده از ماسک بسیاری از کارکنان و کارمندان و پرستاران ماسک های استاندارد استفاده نمی کنند و یا ماسک را به طور صحیح روی دهان و بینی قرار نمی دهند و بعضاً در قسمت های اداری اصلاً ماسک ندارند.
نکته دیگر حضور غیر اصولی مراجعین به این مراکز است. کاملا طبیعی و قابل درک است که وقتی یکی از اعضای خانواده دچار وضعیت نامناسب قرار می گیرد، دیگران احساس نگرانی می کنند، اما این مسئله نباید باعث شود که یک بیمار مبتلا به ویروس را سه و یا بعضاً چهار نفر مشایعت و همراهی کنند. ازدهام درون مراکز درمانی اغلب به این سبب است که یک بیمار با چند همراه از بخشی به بخش دیگر می رود و همینطور این فضای آلوده میان افراد درچرخش است.
مسئله بعدی عادی شدن و حذف بسیاری از پروتکل های بهداشتی در بیمارستان هاست. بازهم تاکید می کنیم که بیماران تنفسی و قلبی در برابر ضعیف ترین ویروس کرونا شدیداً آسیب پذیر هستند. با این نگاه اما بازهم می بینیم که در بخش های مربوط به بیماران قلبی نه از دستگاه ضدعفونی دستی و نه اتوماتیک استفاده نمی شود. درحالی که در ابتدای کرونا برای ورود به بخش بیماران باید از گان های سرتاسری، کلاه و دستکش و حتی پاپوش های یکبارمصرف استفاده می شد.
تمام این عادی سازی های غلط، زمینه افزایش ابتلا و سرعت چرخش ویروس در میان افراد را تسری می بخشد. لذا انتظار می رود تا وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا در بیمارستان ها و دانشگاه های
علوم پزشکی نظارت جدی در اجرای پروتکل های برای کارکنان و مراجعان داشته باشند. در غیر این صورت هریک از افراد حاضر در بیمارستان درون مترو و تاکسی و اتوبوس، و خانه و فروشگاه و... می چرخد و نمی توان انتظار داشت که زنجیره ابتلا به این راحتی قطع شود.
با استفاده از رسانه های عمومی باید به مردم آموزش داد که چطور با بیمار خود برخورد کنند و به چه نحوی مراحل درمان و یا بستری در بیمارستان را پی بگیرند. باید بپذیریم که شرایط بحرانی است و هیچ یک از ما مصون از ابتلا نیستیم. تنها باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم تا بلکه سرعت امیکرون گرفته شود.