لایحه ای به قیمت عزت و منزلت بازنشستگان

طی دو روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند دولت در نامه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی که امضای رئیس جمهوری را پای خود دارد، ۱۶ لایحه دولت دوازدهم ازجمله "لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان" را پس گرفته است. مسلماً این موضوع صحت دارد چرا که اگر چنین موضوع مهمی مورد خدشه و شیطنت رسانه ای قرار می گرفت، هم مجلس و هم دولت نسبت به آن موضع می گرفتند. سکوت در برابر آن نشان از صحت ماجرا دارد.

لایحه ای به قیمت عزت و منزلت بازنشستگان


 

طی دو روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند دولت در نامه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی که امضای رئیس جمهوری را پای خود دارد، 16 لایحه دولت دوازدهم ازجمله "لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان" را پس گرفته است. مسلماً این موضوع صحت دارد چرا که اگر چنین موضوع مهمی مورد خدشه و شیطنت رسانه ای قرار می گرفت، هم مجلس و هم دولت نسبت به آن موضع می گرفتند. سکوت در برابر آن نشان از صحت ماجرا دارد.
توجهی به 15 لایحه دیگر نداریم،اما لایحه مربوط به همسان سازی حقوق بازنشستگان موضوعی است که با بطن جامعه و کانون خانواده ها در ارتباط است. قشری که به عنوان بزرگ و ریش سفید خانواده ها تلقی می شود و خانه اش پایگاهی اجتماعی برای فرزندان تلقی می شود و
سفره اش همیشه باید برای اعضای جدید خانواده همچون عروس و داماد و نوه ها باز باشد.
چنین نگرشی به یک فرد بازنشسته درحالی است که کسی نگاه به وضعیت مالی وی نمی کند. یک کارمند ویا کارگر بازنشسته امروز کمتر از 5 و حتی کمتر از 4 میلیون حقوق می گیرد و آنهایی که در دهه 70 و
80 بازنشسته شده اند رقم دریافتی کمتر از 3 میلیون تومان دارند!.
پیرمرد و پیرزن هایی که به سبب فوت همسرشان تنها زندگی می کنند و درگیر هزینه های درمان هستند و وضعیتشان قابل وصف نیست. گفتن این مسئله کم منزلت کردن جایگاه بازنشستگان و یا کم اجر کردن اقدامات نهادهایی همچون کمیته امداد نیست، اما امروز بسیارند بازنشستگانی که به صورت غیرعلنی و بدور از اطلاع خانواده هایشان تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند، درحالی که تا پیش از این برای خود سروسامانی داشتند.
پس گرفتن لایحه مذکور اگرچه بیانگر فشارمالی بر روی دولت و تنگناهای اقتصادی است،اما امروز نمی توان اولویتی مهمتر و حیاتی تر ازاین موضوع در امورات کشور یافت. بحث آبرو و حیثیت جمعیتی چند میلیونی درمیان است که پدران و مادران این جامعه هستند.
تضعیف آبرو و شأن پدر و مادر را با چه اولویتی می توان مقایسه کرد؟!
نکته دیگر اینکه هنوز مدت زمان زیادی از آغاز به کار رسمی دولت نگذشته و مردم امیدوار به وعده ها و برنامه هایی هستند که قول آن را از سوی کابینه جدید می شنیدند. تمرکز دولت قرار بود بر سفره و معیشت مردم باشد تا به قول رئیس جمهور "شأن و منزلت مردم در گرو نان شب نباشد".
ناگفته نماند پس گیری لایحه مذکور قرار است با لایحه ای جدید جایگزین شود،اما این مسئله از فوریت مجلس خارج شده و مسلماً در ماه پایانی سال لایحه به مجلس نخواهد رسید و پس از سال جدید هم در ماه اول درگیر ایام نوروز و تعطیلات خواهیم بود و عملاً تعیین تکلیف وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان در خوش بینانه ترین حالت 4 تا 5 ماه به طول خواهد انجامید.
درحالی که ما درآستان اسفند و ماه هزینه های پایان سال هستیم. شاید گفتن جزئیات مخارج یک خانواده بازنشسته بیش از این جایز نباشد.
اما مسئولان و نمایندگان کمی به فکر آبروی بازنشستگان باشند که شب عید و ایام عید چطور می توانند پذیرای خانواده و فرزندان خود
باشند.