خوانش آرای شورای امنیت و درس های مدیریتی

اگرچه مشخص بود که هرگونه پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت در مورد بحران اوکراین با وتو از سوی روسیه مواجه خواهد شد. جلسه اخیر شورای امنیت اگرچه نتیجه سیاسی درپی نداشت اما مصداق عینی مدیریت خودآگاهی و فهم شرایط جهانی از سوی برخی کشورها بود که نمونه نادر آن را باید در رأی ممتنع امارات دانست. در رأی گیری شورای امنیت علیه روسیه اگرچه آرای مخالف وجود نداشت اما سه کشور چین،هند و امارات رأی ممتنع دادند.

خوانش آرای شورای امنیت و درس های مدیریتی

اگرچه مشخص بود که هرگونه پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت در مورد بحران اوکراین با وتو از سوی روسیه مواجه خواهد شد. جلسه اخیر شورای امنیت اگرچه نتیجه سیاسی درپی نداشت اما مصداق عینی مدیریت خودآگاهی و فهم شرایط جهانی از سوی برخی کشورها بود که نمونه نادر آن را باید در رأی ممتنع امارات دانست. در  رأی گیری شورای امنیت علیه روسیه اگرچه آرای مخالف وجود نداشت اما سه کشور چین،هند و امارات رأی ممتنع دادند.

درمورد رای چین و هند نیاز چندانی به تحلیل و استدلال نیست و  می توان سریع به توجیه تصمیم آنها در راستای موضع گیری های سیاسی و مناسبات سنتی اقتصادی میان آنها و روسیه رسید. اما در مورد امارات یک علامت سئوال بزرگ وجود دارد چرا که این شیخ نشین خلیج فارس  در زمره اصلی ترین متحدین(سرسپردگان) آمریکا از گذشته تا کنون بوده و هست. به گونه ای که یکی از استراتژیک ترین پایگاه های هوایی آمریکا در منطقه(الظفره) در دبی قرار دارد.
حال چه شد که امارات خود را در ردیف کشورهایی همچون چین و هند قرار می دهد و حاضر به دادن رأی مستقیم علیه روسیه نمی شود؟! برای پاسخ به این سئوال باید کمی آمار و ارقام بخوانیم:
- امارات دومین کشور عربی به لحاظ حجم مبادلات تجاری با روسیه و در رتبه اول مقصد سرمایه‌گذاری‌های روسیه در کشورهای عربی است. بیش از 4 هزار شرکت روسیه‌ای در بخش‌های مسکن و صنایع و
 مواد غذایی و زیرساخت‌ها و بنادر و پتروشیمی در امارات فعال هستند و
 55 درصد مبادلات تجاری روسیه با کشورهای شورای همکاری متعلق به امارات است.
- مضای سند شراکت راهبردی بین طرفین در سال ۲۰۱۸ در سفر محمد بن زاید به مسکو در زمینه های مختلف نظامی،علمی،پژوهشی و رشد روابط اقتصادی طرفین در عرصه‌های تازه‌ای مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های نوین و انقلاب صنعتی چهارم .
- امارات بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عرب در روسیه است و
 80 درصد سرمایه‌گذاری‌های عربی در روسیه متعلق به امارات است.
- مسکو از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح برای امارات است. در فوریه 2021، روسیه نمایشگاهی نظامی در ابوظبی برگزار کرد که در آن 400 مدل از انواع محصولات نظامی خود را عرضه کرد. در حاشیه همین نمایشگاه، دو کشور قراردادهایی برای خرید 100 بالگرد VRT500 و
100 پهپاد VRT300 برای پلیس امارات امضا کردند. همچنین در سال 2017، امارات قرارداد بزرگی برای خرید جنگنده‌های سوخو 35 که از پیشرفته ‌ترین جنگنده‌های جهان تسلیحات است با روسیه امضا کرد.
موارد دیگری نیز از گسترش روابط میان این دو کشور وجود دارد که یکی به عنوان پایگاه نظامی آمریکا درمنطقه تلقی می شود و دیگری ابرقدرتی است که درمقابل آمریکا قرار دارد. این مسئله نشان از درک صحیح مناسبات جهانی از سوی امارات و فهم صحیح از موقعیت و شرایط خود در عرصه تحولات و تعاملات جهانی است. درقضیه اخیر شورای امنیت رأی ممتنع امارات نشان داد که می توان با ابزار دیپلماسی استقلال و منافع ملی را حفظ کرد و درعین حال روابط خود با کشورها را سیاه و سفید نکرد و بی جهت وارد بن بست نشد. خودآگاهی و فهم وضعیت طرف مقابل و جمع بندی درمورد شرایط جهانی نیازی جدی برای هرکشوری است که درمسیرتوسعه قرار دارد. نبود هریک از این موارد منافع ملی و بعضاً استقلال نسبی کشورها را آسیب پذیر خواهد کرد.