نگهداری ارز را منطقی مدیریت کنیم

اخیراً قوانین جدید ارزی از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده است که برخی از موارد آن مورد تأمل و ابهام است.

نگهداری ارز را منطقی مدیریت کنیم

اخیراً قوانین جدید ارزی از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده است که برخی از موارد آن مورد تأمل و ابهام است.
به عنوان مثال با اجرای ویرایش جدید قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز نگهداری ارز بدون ثبت و اعلام آن در منزل غیرقانونی است زیرا این قانون می‌گوید:« ثبت نشدن معاملات ارزی در سامانه ارزی یا ثبت ناقص یا خلاف واقع اطلاعات مربوط به معاملات در سامانه توسط صرافی یا بانک دارای مجوز از بانک مرکزی و همچنین ارائه ندادن صورتحساب خرید معتبر با ارائه صورتحساب خرید خلاف واقع یا دارای اطلاعات ناقص به مشتری توسط صرافی، بانک هم قاچاق محسوب می‌شود. همچنین مالکان ارز درخصوص ارزهایی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون در اختیار داشته‌اند و مازاد بر میزان معافیت ارز قابل حمل و نگهداری اعلام شده بانک مرکزی و فاقد صورتحساب معتبر است، مکلفند ظرف سه ماه نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه اقدام کنند.».
این قانون تاکید بیشتری بر حمل ارز (ورود و خروج) داشته است. اما ابهام اساسی اینجاست که تکلیف ارزهایی که بسیاری از مردم طی سال های گذشته به عنوان سرمایه و پس انداز در خانه نگه می دارند چیست؟
جدای از ابهام درمورد ارزهای خانگی، تکلیف خرید و فروش کنندگان ارز در میدان فردوسی و دیگر مناطق کشور چیست؟ آیا همه آنها مورد بازداشت و بازخواست قرار خواهند گرفت. آنها که دلار فردایی می فروشند تکلیفشان چیست؟ چون تمام این موارد در قانون جدید تخلف است و قاعدتاً باید با آنها بخورد شود. آیا تکلیفی برای ضمانت اجرای این قوانین جدید در نظر گرفته شده است.