موج تازه ملخ‌هاي صحرايي در راه ايران!

یادداشت

همين بهمن ماه سال گذشته بود كه با حمله ملخ‌هاي صحراي مواجه شديم؛ ملخ‌هايي كه هرچه گياه نرم و سخت بود را در مسير خود جويدند و رفتند و ضربه‌هايي به اقتصاد كشاورزي ما زدند. استان‌هاي درگير هجوم ملخ‌هاي صحرايي در بهمن ماه سال گذشته هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان بودند.

همين بهمن ماه سال گذشته بود كه با حمله ملخ‌هاي صحراي مواجه شديم؛ ملخ‌هايي كه هرچه گياه نرم و سخت بود را در مسير خود جويدند و رفتند و ضربه‌هايي به اقتصاد كشاورزي ما زدند. استان‌هاي درگير هجوم ملخ‌هاي صحرايي در بهمن ماه سال گذشته هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان بودند. حمله ملخ‌ها به اين استان‌ها در حالي صورت گرفت كه همان زمان و در اواخر دي ماه، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران هشدار داده بود. این ملخ‌ها از صحرای آفریقا، حاشيه‌هاي درياي سرخ، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عمان و قطر راهی استان‌های جنوبی مي‌شوند و لازم است تدابير لازم براي مقابله با هجوم دوم آن‌ها انديشيده شود.
به گفته سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور پیش‌بینی می‌شود تا مرداد سال آینده درگیر این آفت باشیم و امسال به سطحی معادل یک میلیون هکتار مقابله با ملخ‌های صحرایی برسیم.
اين درگيري بيش از يكساله با ملخ‌هاي صحرايي، اصلا نويد خوشي براي كشاورزي كشور ما نيست كه به خودي خود دچار مشكلات عديده‌اي چون ريزگردها و كم آبي و آفات ديگر است. به نظر مي‌رسد تنها مطلع بودن از هجوم ملخ‌ها، نمي‌تواند ما را از آسيب اين هجوم مصون نگه دارد و لازم است سازمان حفظ نباتات كشور علاوه بر پيش‌بيني، از روش‎هاي كارشناسي شده براي مهار ملخ‌ها، استفاده كند.  سال گذشته براي مواجهه با هجوم ملخ‌ها مسئولان جهاد کشاورزی در استان‌های مختلف روش‌هایی را برای در امان ماندن زمین‌ها و باغ‌ها از ضررهای ملخ‎هاي صحرایی به کار گرفتند و ستاد بحران ملخ در این رابطه تشکیل شد؛ موتورسیکلت‌های محیط زیست برای ردیابی ملخ صحرایی در مناطق سخت‌گذرراهي شدند، دستگاه‌های اجرایی عمرانی مانند
راه و شهرسازی و شهرداری‌هایی که در حوزه تهدید این آفت قرار دارند همكاري كردند و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سوخت تراکتورها را تامين كردند.اميد است اين تدابير به اضافه استفاده از روش‎هاي نوين اين‎بار هم به كمك كشاورزان آمده و جلوي خسارت‎هاي زياد را بگيرند.