مرجع صدور تشـکل‎های مردمی به وزارت کشور واگذار می‎شود

مدیرکل دفتـر امـور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان :

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان از حضور پررنگ و فعالیت ۱۸۰۰ سمن‌ خیریه‌ای و غیر خیریه‌ای در استان خبر داد .

مرجع صدور تشـکل‎های مردمی به وزارت کشور واگذار می‎شود

 


 


اصفهان-راعی
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان از حضور پررنگ و فعالیت ۱۸۰۰ سمن‌ خیریه‌ای و غیر خیریه‌ای در استان خبر داد .
مهدویان فر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مرجع صدور تشــکل های مردمی به وزارت کشور واگذار می شود.
مدیرکل دفتـر امـور اجتماعـی و فرهنگـی اسـتانداری اصفهـان بیان داشـت: بـا توجه بـه اینکـه مراجع مختلفی نسـبت بـه ارائه مجوز تأسـیس سـمن های مردم نهـاد اقـدام می‎کننـد، بیـش از ۱۰ سـال اسـت کـه قانونـی توسـط مرکـز پژوهش هـای مجلـس تدویـن شـده و در حـال رفت و برگشـت قـرار دارد و در پیش نویـس ایـن قانـون به این مطلب اشـاره شـده اسـت کـه مرجع ثابتـی برای صـدور این مجوزهـا در نظر گرفته شـود. بـر ایـن اسـاس بـه زودی نخسـتین قانـون مصوب مجلـس شـورای اسـلامی را در بحـث سـاماندهی ایـن موضـوع خواهـم داشـت و امسـال این مهم در دسـتور کار مجلـس قـرار می گیـرد تـا همـه مجوزهـا توسـط وزارت کشـور صادر
شـود.
 مسـعود مهدویـان فـر بیان داشـت: با بیـان اینکه دفتر امـور اجتماعـی و فرهنگـی اسـتانداری اصفهـان در پـی توسـعه کمـی و کیفـی سـمن ها بـوده و بـه دنبـال توجـه بیشـتر بـه ایـن نهادهـای مردمـی اسـت اظهـار کـرد: در دولـت سـیزدهم اقـدام مؤثـری در زمینـه کاهـش زمـان صـدور مجوز تشـکل های مردمی صـورت گرفتـه و زمان آن بـه حـدود ۲ مـاه کاهش یافتـه اسـت؛ ایـن در حالـی اسـت کـه پیـش از این صدور مجـوز یک تشـکل مردمی دسـت کم ۵ مـاه زمـان می بـرد.
وی افزود: بر اسـاس پیگیری و بررسـی های انجام شـده نسـبت بـه فعالسـازی ۳۰ درصـد تشـکل های مردم نهاد کـه در دوره هـای قبـل به حالت نیمـه فعال درآمـده بودند اقداماتـی داشـتیم تـا بـا ایجاد انگیـزه برای این تشـکل ها نسـبت بـه تسـهیلگری در فعالیـت آنـان مسـیر را همـوار کنیـم.
 بـرای ایجـاد بانـک اطلاعاتی سـمن های مردمـی اقداماتـی صـورت گرفته اسـت
مدیرکل اجتماعی اسـتانداری اصفهان تصریح کرد: مدتـی اسـت که در کشـور بـرای ایجـاد بانـک اطلاعاتی سـمن های مردمـی اقداماتـی صـورت گرفته اسـت و امید اسـت در سـال جـاری ایـن اقـدام بـه نتیجـه برسـد اما در اسـتان اصفهـان، خودمان برای ایجـاد این بانک اطلاعاتی اقداماتـی را آغـاز کـرده و تقریبـا بـه نتیجـه رسـانده ایم و می تـوان گفـت اطلاعـات این سـمن ها دسـته بندی شـده اسـت.
او افـزود: معتقدیـم بـا شبکه سـازی سـازمان های مردم نهـاد می تـوان نسـبت بـه هم افزایـی آن اقـدام کـرد و بـا ایـن روند انسـجام بیشـتری در رونـد فعالیت های این تشـکل ها به وجـود آورد. مهدویـان فـر بـه این مهم اشـاره داشـت کـه در زمینه مشـاوره بـه افـرادی کـه قصـد دریافـت مجـوز و ایجـاد تشـکل جدیـد دارنـد به ایـن موضـوع اشـاره می کنیم که در حـال حاضـر در زمینه هایـی ماننـد درمان و معیشـت و ... تشـکل های متعـدی وجـود داشـته و از ایـن بابـت بـه اشـباع رسـیده ایم امـا در زمینه هایـی مانند کـودکان کار و دیگر آسـیب های اجتماعـی که نیاز آن در جامعه احسـاس می شـود تشـکل های کمتری وجـود دارد و نیـاز به فعالیت بیشـتری در ایـن زمینه احسـاس می شـود.
مجتبی شـاهمرادی اظهار کرد: مفهوم ایـن مطلب پیمانکار سـپاری نیسـت بلکـه هـدف از مردم سـپاری در واقع تعامل و مشـارکت مردم و تسـهیلگری در اداره امـور شـهر اسـت. بـر این اسـاس تاکنـون در ۷ محور نسـبت به امور مردم سـپاری اقدام شـده و فراخوان هایی با موضوعـات مـردم محوری اعـلام کرده ایم کـه البته در این زمینه شـهرداری قرار نیسـت بـه عنوان متولـی ورود کند و تنهـا حمایت کننده و تسـهیلگر خواهـد بود.
او تصریـح کرد: خـود را موظف می دانیم از هر تشـکلی کـه حتـی در حـد روشـن کـردن یـک شـمع در منطقه ای فعالیـت دارد، حمایـت کنیـم و تـلاش کرده ایـم در مناطق مختلف شـهر با پشـتیبانی این تشـکل ها نسـبت به ایجاد شـبکه های اجتماعـی کاهش دهنـده مشـکلات مـردم اقدام داشـته باشـیم. رئیس سـازمان فرهنگـی، اجتماعی و ورزشـی شـهرداری اصفهـان بـا بیـان اینکه حمایـت ما بر اسـاس درخواسـت‎های تشـکل‎های مردم نهـاد بـه فراخور برنامه هـای ایشـان اسـت و در حوزه هـای زیرسـاختی و مشـارکتی در حوزه هـای مختلـف صـورت می پذیـرد، گفـت: در اصـالح بودجـه سـال ۱۴۰۱ بیـش از ۳۰ میلیارد تومـان مشـارکت نقـدی بـه تشـکل ها ارائه شـده اسـت و در زمینه هـای زیرسـاختی نیـز بیـش از ۶۰ میلیـارد تومان خدمـات ارائـه داده ایم.
حمایت هـا در چهارچـوب قانـون از تشـکل‎هایی صـورت گیـرد کـه دارای مجوز و شناسـنامه دار باشـند
او بیـان داشـت: تـلاش شـده اسـت تـا جـای ممکـن حمایت هـا در چهارچـوب قانـون از تشـکل‎هایی صـورت گیـرد کـه دارای مجوز و شناسـنامه دار باشـند. همچنین در پرداخـت مبالـغ و خدمـات حمایتـی بـا افراد طرف حسـاب نبـوده و وجـوه بـه حسـاب تشـکل هایی کـه دارای مجـوز هسـتند واریـز خواهـد شـد. ضمـن اینکـه در ایـن دوره از مدیریـت شـهری در خدمـات کارت منزلـت تغییراتـی بـه واسـطه درخواسـت های تشـکل های مردم نهـاد ایجاد شـد و خدمـات ایـن کارت هـا به ۷ گـروه از نیازمنـدان جامعه از جملـه زنان سرپرسـت خانـوار، معلـولان و... ارائه می شـود.
شـاه مـرادی تصریـح کـرد: تمـام تلاش مـا در این اسـت کـه باعث توانمند شـدن این تشـکل ها و زیرمجموعه های آنهـا در زمینه هـای فرهنگـی و اجتماعـی شـویم و وظیفه خـود میدانیـم که معضلات فرهنگی و اجتماعـی را تا جای ممکـن برطـرف کنیم.
 وی در خصـوص اقدامـات حمایتـی شـهرداری بـرای تشـکل های مردمـی از جملـه حمایـت از کودکان کار بیان داشـت: کارت منزلت شـهری کـه در شـورای شـهر ایـن دوره تصویب شـد بـا این هدف همـراه بـود که یارانه های شـهرداری هدفمند و به درسـتی بـه دسـت اشـخاص برسـد و در این زمینـه عدالـت برقرار شـود؛ اما در زمینه کودکان کار باید اشـاره داشـت نخسـت اینکـه شـهرداری تکلیفـی بـر عهـده دارد کـه جمـع آوری ایـن کـودکان و تحویـل آنها بهزیسـتی اسـت کـه در این زمینـه با تشـکل های مربوطه جلسـاتی داریم و با سـازمان بهزیسـتی نیـز همکاری هـای الزم انجـام می شـود منتهـا بـرای خـود کـودکان کار کمـک یـا خدماتی که به دسـت خـود ایشـان برسـد در دسـتور کار مـا نیسـت؛ همان طـور کـه می دانیـد بخـش عمـده ای از آنها اتبـاع بوده و توسـط مراجـع ذی صالح سـاماندهی می شـوند اما کار مـا در حوزه فرهنگـی اسـت درصورتی کـه ایـن کـودکان اغلب در سـر چهارراه هـا حضـور دارنـد و از مـردم کمک هایـی دریافـت می کننـد و بعضا درآمدهـای میلیونی هم دارنـد. درمجموع مـا تـلاش کردیـم مجموعه‏هایـی را کـه در ایـن زمینـه فعالیـت می کننـد را حمایـت و توانمنـد کنیم.