تبعات سنگین یک انفجار

سرمقاله

انفجار در بندر بیروت همگان را در بهت فرو برده برده و مردم لبنان را در شوک شدید قرار داده که بیرون آمدن از آن بسیار سخت است.

تبعات سنگین یک انفجار


انفجار در بندر بیروت همگان را در بهت فرو برده برده و مردم لبنان را در شوک شدید قرار داده که بیرون آمدن از آن بسیار سخت است.
"عروس خاورمیانه" در خون غلتیده و احتمال از پا افتادن آن زیاد است. چرا که طی سال های گذشته وضعیت نابسامان لبنان باعث نارضایتی عمومی و سقوط اقتصادی این کشور گردیده است .
لبنانی ها به سبب نداشتن عمق اقتصادی و عدم دسترسی به منابع طبیعی، دچار ریزش مالی و طبقاتی شده اند، به گونه ای پول ملی این کشور 400 درصد نسبت به ارزهای دیگر سقوط داشته و طبقه متوسط این کشور تقریباً از بین رفته و اکثریت فقیر در مقابل اقلیتی غنی قرار گرفته اند.
این انفجار نیز گلوگاه اقتصادی و مرجع اصلی رفع نیازهای مردم لبنان را از بین برد. بیشترین حجم اقلام مورد نیاز لبنان از طریق بندر بیروت وارد می شد و امروز این بندر به طور کلی نابود شده است و انبارهای آن که محل نگهداری آرد و گندم و دارو و دیگر اقلام بوده ، بیش از 90 درصد تخریب و از بین رفته اند. به لحاظ داخلی کوهی از مشکلات، بر میزان گرفتاری های لبنانی ها افزوده شد و سال ها زمان لازم است تا لبنان و مردمش بتوانند خود را به شرایط قبل برگردانند.
اما روی دیگر این انفجار، در بعد سیاست خارجی قابل توجه است. از آنجا که لبنان وابستگی های شدید اقتصادی به خارج داشته، امروز این وابستگی ها شدیدتر و غیر قابل اجتناب است. اگر تا پیش از این نیروهای سیاسی در داخل لبنان در مقابل دخالت های آمریکا و لابی های عبری و عربی و دخالت های سنتی فرانسه به طور نسبی ایستادگی می کردند، اکنون نیازمند کمک های کلان مالی از سوی آنها هستند تا بتوانند از یک فاجعه انسانی و اقتصادی در کشور جلوگیری کنند.
این مسئله قطعاً برای ایران و سوریه و جریان مقاومت خبر خوبی نیست و محدودیت ها و فشارهایی را برآنها تحمیل خواهد کرد. چرا که امروز ایران به عنوان متحد راهبردی لبنان و جریان مقاومت، خود درگیری شدیدترین تحریم های اقتصادی و مشکلات معیشتی است و این امکان وجود ندارد که بتواند بار خسارات و نیازهای مالی لبنان را هم به دوش بکشد.
همچنین سوریه نیز به عنوان خواهرخوانده تاریخی لبنان، خود درگیر جنگ و ویرانی است و قادر به همیاری همسایه دیرین خود نیست و این مسئله شرایط را در داخل وخارج از مرزهای لبنان برای جریان مقاومت سخت خواهد کرد.
 درحال حاضر دولت حاکم بر لبنان که روابط نسبتاً مناسبی با حزب الله دارد، به دنبال این حادثه استحکام و مقبولیت خود را در خطر می بیند و قطعاً برای خروج از این بحران باید مذاکرات خارجی با غرب را ازسر گیرد و امتیازهای امنیتی و سیاسی به جریان رقیب در داخل و لابی های خارجی بدهد تا بتواند کمک های مالی و همراهی های مختلف را دریافت کند.
با این اوصاف بیش از هرچیز باید نگران حال مردم لبنان بود که شوکه شده از وضعیت نابسامان کشورشان هستند و جان خود و عزیزانشان را در خطر می بینند. بدور از هرگونه تفسیر سیاسی باید با ملت لبنان همدردی کرد و در صورت امکان به آنها یاری رساند.

hamidasgari2020@yahoo.com