پیشگیری از قاچاق سوخت با نظارت دقیق و هم‌افزایی بین‌دستگاهی

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اجرای آزمایشی سامانه «کاشف» برای شناسایی بارنامه‌های صوری خبر داد و سامانه «سدف» را ابزار اصلی تخصیص سوخت دانست و تأکید کرد: هم‌افزایی دستگاه‌ها برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و اهمیت استفاده از کارت سوخت شخصی ضروری است.

پیشگیری از قاچاق سوخت با نظارت دقیق  و هم‌افزایی بین‌دستگاهی

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اجرای آزمایشی سامانه «کاشف» برای شناسایی بارنامه‌های صوری خبر داد و سامانه «سدف» را ابزار اصلی تخصیص سوخت دانست و تأکید کرد: هم‌افزایی دستگاه‌ها برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و اهمیت استفاده از کارت سوخت شخصی ضروری است.
علی‌اصغر عباسی در گفت‌وگو با شانا درباره اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور پیشگیری از قاچاق سوخت در کشور از اجراسازی طرح سامانه کاشف به‌صورت آزمایشی خبر داد و اظهار کرد: در این طرح با همکاری سازمان راهداری، سه پارامتر اصلی شامل بارنامه صادرشده، نقاط سوخت‌گیری و تصاویر دوربین‌های ترافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و چنانچه تطابقی میان آنها وجود نداشته باشد، بارنامه به‌عنوان صوری شناسایی شده و اقدام‌های لازم در زمینه برخورد با شرکت صادرکننده انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مقابله با بارنامه‌های صوری، نیازمند شناسایی شرکت‌هایی است که اقدام به صدور این مدارک جعلی می‌کنند، چراکه اگر شرکت صادرکننده وجود نداشته باشد، متقاضی قادر به اخذ بارنامه صوری نخواهد بود، افزود: تمرکز برخورد قضایی باید بر صادرکنندگان بارنامه‌های صوری باشد، از این‌ رو تلاش‌های همه‌جانبه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مسیر کنترل عرضه خارج از شبکه، متمرکز بر برخورد با تخلفات و مصرف‌سازی‌های غیرواقعی در بخش‌های مختلف همچون حمل‌ونقل، کشاورزی، صنایع و نیروگاه‌هاست.
 سدف؛ ستون اصلی تخصیص سوخت
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تشریح سدف (سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی)، این سامانه را ستون اصلی احراز هویت و تخصیص سوخت دانست و بیان کرد: شرکت ملی پخش بر پایه زیرساخت‌های سامانه‌ای دقیق، امکان تخصیص سوخت بدون احراز هویت را از بین برده و هیچ فرآورده‌ای بدون شناسایی متقاضی از طریق نهادهای متولی عرضه نمی‌شود. در بخش حمل‌ونقل، با تطابق سه‌جانبه‌ بارنامه، سوخت‌گیری کارت و مسیر ثبت‌شده در دوربین‌های راهداری، موارد بارنامه‌های صوری شناسایی و شرکت‌های متخلف برای اقدام‌های قضایی معرفی شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه عرضه خارج از شبکه فرآورده‌ها، محصول ضعف در فرآیند مصرف‌سازی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط است و اگر نظارت و دقت لازم اعمال شود، در عمل پدیده‌ای به نام قاچاق یا انحراف عرضه شکل نمی‌گیرد، بیان کرد: در برخی موارد، سرعت مصرف سوخت در نیروگاه‌ها از سرعت تخلیه فرآورده بیشتر است که این مسئله نیازمند دقت بیشتر در ثبت ورود، تحویل و مصرف بارنامه‌ای فرآورده‌هاست تا از هرگونه انحراف جلوگیری شود.
 افزایش قابل‌توجه ذخایر سوخت نیروگاهی
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به آخرین وضع ذخایر سوخت نیروگاهی گفت: امسال نسبت به پارسال شاهد رشد قابل‌توجهی در ذخایر هستیم، به‌گونه‌ای که در هر دو بخش نفت‌کوره و نفت‌گاز، ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت نیروگاهی نسبت به مدت مشابه پارسال (ابتدای فروردین تا پایان تیر ۱۴۰۳) افزایش قابل‌توجهی داشته است.عباسی به تغییر زمان‌بندی مصرف در نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مصرف فرآورده نیروگاهی که پیش‌تر محدود به نیمه دوم سال بود، هم‌اکنون به کل سال گسترش یافته و تبدیل به مصرفی ۳۶۵ روزه شده است که این تغییر الگوی مصرف، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و پاسخ‌گویی سریع در تأمین فرآورده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.