اجراي دو پروژه ملي آبرساني در شهرستان بشاگرد

مديرعامل آبفاي هرمزگان:

مديرعامل آبفاي هرمزگان از اجراي دو پروژه ملي آبرساني در شهرستان بشاگرد خبر داد و گفت: دولت اقدامات اساسي در ايجاد زيرساخت‌هاي تامين، انتقال و تصفيه آب در اين شهرستان انجام داده تا با بهره برداري از اين پروژه ها بتوانيم آرامشي را در حوزه تامين آبِ بشاگرد ايجاد كنيم.

اجراي دو پروژه ملي آبرساني  در شهرستان بشاگرد


مديرعامل آبفاي هرمزگان از اجراي دو پروژه ملي آبرساني در شهرستان بشاگرد خبر داد و گفت: دولت اقدامات اساسي در  ايجاد زيرساخت‌هاي تامين، انتقال و تصفيه آب در اين شهرستان انجام داده تا با  بهره برداري از اين پروژه ها بتوانيم آرامشي را در حوزه تامين آبِ بشاگرد ايجاد كنيم.
امين قصمي افزود: محدويت منابع آبي و پراكندگي روستاها در شهرستان بشاگرد متغيرهايي بودند كه ما را با چالش جدي در تامين نياز آبي پايدار اين شهرستان مواجه كرده بود و بر همين اساس دولت و مجموعه وزارت نيرو با استفاده از ظرفيت‌هاي پايدار منابع آبي موجود نظير سدهاي جگين و سُهران، اقدام به تعريف دو پروژه ملي آبرساني در اين شهرستان نمود.  
مدير عامل آبفاي استان گفت: پروژه انتقال آب از سد جگين به شهر سردشت و روستاهاي مسير شامل 81 كيلومتر خط انتقال، دو باب ايستگاه پمپاژ، 5 واحد مخزن و مجموعه تصفيه خانه آب با ظرفيت 180 ليتر بر ثانيه است كه امسال فاز اول اين پروژه وارد مدار بهره برداري شد و به زودي در مراسم رسمي افتتاح خواهد شد.به گفته قصمي؛ براي انتقال آب از سدجگين به شهرستان سردشت و روستاهاي مسير يك هزار و 300 ميليارد ريال هزينه شده و 2 هزار ميليارد ريال براي تكميل آن مورد نياز است.
وي اضافه كرد: با بهره برداري از اين پروژه نياز آبي شهرستان سردشت و 10روستاي مسير شامل وي، چخون، رازكا، جكدان،علي آباد، اَهوِن، گَروغ و دِهِندِر و ... برطرف مي‌شود.همچنين بر اساس برنامه پيش بيني شده، در فازهاي بعدي اين پروژه متناسب با تامين اعتبار مورد نياز، روستاهاي بيشتري آبرساني خواهد شد.
 اجراي پروژه انتقال آب از سد سُهران به شهر گوهران و 56 روستاي مسير مديرعامل آبفاي هرمزگان در ادامه به اجراي پروژه انتقال آب از سد سُهران به شهر گوهران و 56 روستاي مسير اشاره كرد و گفت: اين پروژه نيز شامل 53 كيلومتر خط انتقال، 3 باب ايستگاه پمپاژ و  10 واحد مخزن است كه عمليات اجرايي پكيج‌هاي تصفيه آبِ آن با ظرفيت 30 ليتر بر ثانيه انجام و وارد مدار بهره برداري شده است. وي افزود:خط انتقال اين پروژه با 60 درصد پيشرفت فيزيكي و كل پروژه با 65 درصد پيشرفت در حال اجراست و بنا داريم تا پايان سال99، كلكتور اصلي پروژه كه تامين آب شهرستان گوهران است، را به بهره برداري برسانيم.
وي گفت: براي انتقال آب از سد سُهران به گوهران تاكنون 280 ميليارد ريال هزينه شده و حدود  900 ميليارد ريال نياز داريم تا با اجراي مجموعه كامل خطوط فرعي، اين پروژه به پايان برسد. قصمي در پايان اطمينان داد: با اجراي اين دو پروژه در افقي كوتاه مدت، چالش اصلي تامين نياز آبي شهرستان بشاگرد برطرف خواهد شد.