اجرای ۲۲هزار مترمربع طراحی، رنگ‌آمیزی‌ و نقاشی بر دیوارهای شهرقدس

در سال ۹۸؛

آراستگی و زیبایی سیما و منظر شهری از جمله مؤلفه‌های مدیریت شهری است که نزد شهروندان و مدیران شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در هویت‌بخشی به کالبد و فضای شهری تاثیر بسزایی دارد. بر این مبنا، اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس بر ۲ محور «رفع نازیبایی‌های بصری» و «زیباسازی محیط شهری» اقدامات خود را دنبال می‌کند. گزارش پیش رو عملکرد اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس در سال ۹۸ را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.


آراستگی و زیبایی سیما و منظر شهری از جمله مؤلفه‌های مدیریت شهری است که نزد شهروندان و مدیران شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در هویت‌بخشی به کالبد و فضای شهری تاثیر بسزایی دارد. بر این مبنا، اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس بر 2 محور «رفع نازیبایی‌های بصری» و «زیباسازی محیط شهری» اقدامات خود را دنبال می‌کند. گزارش پیش رو عملکرد اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس در سال 98 را مورد بررسی و تحلیل قرار داده  است.
توجه به ساماندهی سیما و منظر شهر و جلوه‌های بصری آن به عنوان یکی از اولویت‌های اجرایی اداره سیما و منظر شهری در راستای جلب رضایتمندی شهروندان محسوب می‌شود که با توجه به اهمیت این مسئله در تزریق شادابی و نشاط اجتماعی به شهروندان، تلطیف بصری و ارتقای بهداشت روانی جامعه، ضرورت رفع اغتشاش‌های بصری با پاکسازی پوشاننده‌های نامناسب و جمع‌آوری تبلیغات محیطی غیرمجاز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
تبلیغات غیرمجاز، دیوارنویسی‌های نامناسب و... بر دیوارهای سطح شهر با ایجاد اختلال و آشفتگی‌های بصری، حس نامطلوبی را نسبت به سیما و منظر شهر به مخاطب القا می‌کند. در همین راستا واحد زیباسازی با شناسایی موارد نامناسب و غیرمجاز منقش در دیوارهای سطح شهر اقدام به حذف و امحاء این موارد می‌نماید.
اقدامات این واحد فقط به حذف و پاکسازی دیوارنوشته‌های نامناسب و نابهنجار محدود نمی‌شود، بلکه طراحی و اجرای رنگ‌آمیزی‌ها، نقاشی‌های دیواری با مضمو‌ن‌هایی چون پیام‌های شهروندی، محتواهای ملی، اخلاقی و مذهبی، تصاویر و...از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌باشد. گفتنی است در سال گذشته اقدامات یادشده که عموما در بوستان‌ها و معابر اصلی سطح شهر انجام شده، در بیش از 22هزار مترمربع از دیوارها و فضاهای شهری به مرحله اجرا در آمده است.
اجرای طرح پیرایش شهری با حذف عناصر بدمنظر در نمای ساختمان‌ها و معابر شهری، پاکسازی زوائد نظیر سایبان‌های اضافی مغازه‌ها، تابلوهای موجود در نمای ساختمان‌ها، بیرون‌زدگی‌ها، بقایای تخریب، دیوارنوشته‌ها، تابلوها، بنرها و تبلیغات محیطی غیرمجاز و ابعاد غیراستاندارد در شهر و... از یک سو موجب ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری می‌شود و از سوی دیگر به نمایش و جلوه نمودن کارا و اثربخش اقدامات زیباسازی شهری و شکل‌گیری نظم بصری منجر خواهد شد.
 تابلوهای نصب شده مغازه‌ها و اصناف در شهر جزئی از سیما و منظر شهری هستند
تابلوهای نصب شده مغازه‌ها و اصناف در شهر جزئی از سیما و منظر شهری هستند که اگر این نماها قدیمی، بی‌ضابطه، ناهماهنگ و غیراستاندارد باشند، آشفتگی بوجود آمده موجب برهم خوردن نظم بصری در سطح شهر خواهد شد و این می‌تواند اثرات سوئی در اذهان شهروندان از بعد روانی به همراه داشته باشد و شهر به هم ریخته و بی‌نظم دیده شود.
نقاشی دیواری یکی از مؤثرترین راه‌های زیباسازی در سطح شهر محسوب می‌شود که اهدافی چون افزایش زیبایی بصری، تزریق روح شادابی و نشاط به شهروندان و... را دنبال می‌کند. دیوارهای بیرونی مدارس در طول سال تحصیلی به علت تردد انبوه دانش‌آموزان، شیطنت‌های کودکانه و یا تبلیغات محیطی بر روی آنها جلوه نازیبایی پیدا می‌کند و طرح استقبال از ماه مهر فرصت مناسبی برای پاکسازی دیوارها، نقاشی و رنگ‌آمیزی مدارس به منظور آماده نمودن محیطی شاد و پرنشاط برای شروع سال تحصیلی جدید فراهم می‌آورد. از آنجا که نقاشی و رنگ‌آمیزی دیوارهای مدارس عموما جنبه زیباسازی و تربیتی دارد به همین منظور طراحی‌ها و نقاشی‌های دیواری این محیط‌ها اغلب برگرفته از تصاویر طبیعت، مناظر، ن
قوش سنتی، طرح‌های فانتزی و کودکانه و...است که سال گذشته در ابعادی بیش از 8 هزار مترمربع به مرحله اجرا
درآمد.
وظیفه ذاتی اداره سیما و منظر شهری شهرداری آراستن سیما و منظر شهری و حذف زوائد و نازیبایی‌ها از چهره شهر است، اما این هدف بدون مشارکت مؤثر شهروندان تحقق نخواهد یافت و همه افراد جامعه باید برای ایجاد آرامش و نشاط شهری به یکدیگر و مدیریت شهری کمک ‌کنند. برای  دیده شدن زیبایی بصری در شهر، شهروندان باید به موضوع نمای ساختمان خود اهمیت دهند.
احداث ساختمان‌ها با نماهای شکیل و باهویت و همچنین اجتناب از نصب و قرار دادن زوائد از جمله تابلوها و... در این زمینه بسیار مؤثر است. دستگاه‌های متولی باید با آموزش و فرهنگسازی درست، مشارکت مردم را در زیبایی شهری جلب کنند و شهروندان نیز باید در امر حفظ محیط زیست و زیبایی شهری مطالبه‌گر شوند و نسبت به این امر توجه ویژه‌تری داشته باشند.