سیستان‌وبلوچستان، سندهای هویتی و DNAهای بی نام‌ و نشان!

یک ماجرای دردناک دیگر در استان محروم سیستان‌وبلوچستان، این است که بسیاری از شهروندان در این استان و شهرها و روستاهای آن، از داشتن شناسنامه و کارت ملی بی بهره‌اند و فاقد این سندهای هویتی هستند.



یک ماجرای دردناک دیگر در استان محروم سیستان‌وبلوچستان، این است که بسیاری از شهروندان در این استان و شهرها و روستاهای آن، از داشتن شناسنامه و کارت ملی بی بهره‌اند و فاقد این سندهای هویتی هستند.نداشتن سند هویتی یعنی محرومیت از تحصیل، مشمول کمک‌های دولتی نشدن و مثلا نگرفتن یارانه و کمک‌های دیگر، عدم ثبت ازدواج به صورت رسمی و ...  در رابطه با این مسئله، معلوم نیست مقصر مردم بی‌اطلاع این ناحیه‌اند یا کم‌کاری و کم‌توجهی مسئولان ثبت احوال؛ علت و مقصر هرچه و هرکس که هست، امروز مردم این استان، برای داشتن شناسنامه و کارت ملی با مشکلات مختلفی مواجه‌اند که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها، انجام آزمایش DNA است برای احراز هویت و مشخص شدن وابستگی‌های خانوادگی! که طبعا این آزمایش، هزینه‌های گران خاص خودش را دارد و انجام آن برای اغلب مردم این استان ممکن نیست.
به گفته نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی،  این مشکل بیشتر در روستاهای استان سیستان‌وبلوچستان به ویژه اطراف نیکشهر و حاشیه زاهدان وجود دارد و دولت نسبت به مردم این مناطق کم‌توجهی می‌کند.
وی می‌گوید به‌رغم مکاتباتی که با وزارت کشور و درحالی‌که سازمان ثبت احوال برای بازدید از این مناطق دعوت شده و خود شاهد چنین مشکلی بوده‌اند، اما این مشکل هنوز بر جای خود باقی است.
البته با توجه به گستردگی این مشکل و تعداد زیاد افرادی که باید احرازهویت شوند، مسئولان سازمان ثبت احوال کشور اذعان دارند باید تعداد نیروهای خود را در استان سیستان‌وبلوچستان تقویت می‌کردند. به همین دلیل قرار شده تیم‌هایی از سایراستان‌ها به این استان مامور کنند تا به سرعت بتوانند افراد فاقد شناسنامه و کارت ملی را شناسایی کرده و برای آن‌ها اوراق هویت صادر کنند.
از کل افراد فاقد سند هویتی، فعلا 10 هزار خانواده برای دریافت اوراق هویتی ثبت‌ نام کرده‌اند که از بین آنان به 28هزارنفراوراق تحویل شده است.
نداشتن اوراق هویتی در این استان بر فقر مردم محروم این سامان بیشتر دامن زده و باعث شده این افراد، به دلیل این که نام و نشان‌شان در هیچ جایی ثبت نشده، از کمک‌های دولتی و نهادهای مختلف بی‌نصیب بمانند.