مقابله با مشكلات دهان و دندان در روزهاي كرونايي

یادداشت

براي جلوگيري از شيوع كوويد۱۹، اين روزها، مطب‌ها و كلينيك‌هاي دندان‌پزشكي تعطيل هستند و خدماتي در اين مورد ارائه نمي‌دهند، يكي به اين دليل كه ارتباط در اين نوع درمان، بين پزشك و بيمار بيش از حد نزديك است و ديگر استفاده از برخي وسايل به ناچار مشترك است كه هرچند هم ضدعفوني شوند، باز احتمال انتقال به صفر نمي‌رسد.

مقابله با مشكلات دهان و دندان در روزهاي كرونايي

براي جلوگيري از شيوع كوويد19، اين روزها، مطب‌ها و كلينيك‌هاي دندان‌پزشكي تعطيل هستند و خدماتي در اين مورد ارائه نمي‌دهند، يكي به اين دليل كه ارتباط در اين نوع درمان، بين پزشك و بيمار بيش از حد نزديك است و ديگر استفاده از برخي وسايل به ناچار مشترك است كه هرچند هم ضدعفوني شوند، باز احتمال انتقال به صفر نمي‌رسد.
بنابراين اگر در چنين شرايطي دچار مشكلات دهان و دندان شديد بايد بدانيد كه نمي‌توانيد به دندان‌پزشكي مراجعه كنيد و بايد فعلا به روش‌هايي خاص با اين مشكل كنار بيائيد. اما اين‌كار هميشه آسان نيست؛ گاهي مشكل فقط يك دندان درد ساده نيست، بلكه ممكن است فرد نياز اورژانسي به كشيدن دندان، جراحي لثه و رفع عفونت و قطع خونريزي باشد. پس چه بايد كرد؟
 چند راهکار خانگی برای تسکین دندان‌درد
اگر دندان‌دردتان کلافه‌تان کرده در صورتی‌که علائم جدی عفونت را نداشته باشید می‌توانید مدت کوتاهی با کمک راهکارهای خانگی به طور موقت درد دندان خود را کاهش دهید.
 غرغره آب‌نمک
یک قاشق مرباخوری نمک را در یک فنجان آب‌جوش حل کرده و با آن دندان‌درد خود را تسکین دهید. محلول آب‌نمک راه خوبی برای پاک کردن محیط دهان از آلودگی‌ها بوده و تورم و درد را کاهش می‌دهد. اول اجازه دهید محلول کمی خنک شود و سپس 30 ثانیه آن‌را در دهان بچرخانید و بیرون بریزید. هر چند بار که لازم است طی روز این کار را تکرار کنید.
خمیر زردچوبه می‌تواند قرمزی لثه، بوی بد دهان و لکه‌های دندان را نیز از بین ببرد. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک و یک‌دوم قاشق مرباخوری پودر زردچوبه و چند قطره روغن نعنا فلفلی ترکیب کنید
 عصاره نعنافلفلی
عصاره نعنافلفلی یک ضدعفونی‌کننده‌ مؤثر در برابر پاتوژن‌های دهانی است. بهترین کار این است که یک قاشق مرباخوری برگ‌های نعنا فلفلی را به مدت 20 دقیقه دم کرده و چای درست کنید و سپس آن‌را بنوشید. این دم‌نوش هم دهان‌تان را خوشبو می‌کند و هم سردردهای ناشی از دندان دردتان را تسکین می‌دهد. هم‌چنین می‌توانید یک عدد چای کیسه‌ای خیس‌خورده و گرم را روی دندان مورد نظر بگذارید.
 طب فشاری
برخی از افراد ادعا می‌کنند طب فشاری می‌تواند دندان‌دردشان را فوراً تسکین بدهد. شما می‌توانید با انگشت شست دستی که سمت مخالف دندان دردناک‌تان است، به کف دست سمت موافق دندان دردناک خود فشار وارد کنید، دقیقاً در قسمت پایین جایی که انگشت شست و انگشت اشاره به هم می‌رسند. فشار در این قسمت را دو دقیقه نگه دارید تا اندورفین که تسکین‌دهنده‌ی درد است ترشح شود.