سهام عدالت را بفروشيم يا نفروشيم؟!

يك نكته از هزاران

بالاخره با آزادسازي سهام عدالت، قرار شد اغلب آناني كه روزگاري اين برگه را دريافت كرده بودند، وارد بازار بورس شوند و به دو طريق مختلف سهام خود را معامله كنند؛ يك روش به‌صورت مستقيم كه فرد سهام عدالتش را خودش كنترل مي‌كند و مي‌تواند در حال حاضر ۳۰ درصد از مبلغ كل آن‌را بفروشد.

 

    بالاخره با آزادسازي سهام عدالت، قرار شد اغلب آناني كه روزگاري اين برگه را دريافت كرده بودند، وارد بازار بورس شوند و به دو طريق مختلف سهام خود را معامله كنند؛ يك روش به‌صورت مستقيم كه فرد سهام عدالتش را خودش كنترل مي‌كند و مي‌تواند در حال حاضر 30 درصد از مبلغ كل آن‌را بفروشد.

    روش دوم هم به اين شكل است كه فرد سهام‌دار، سهام عدالتش را به يك كارگزار رسمي مي‌سپارد تا او با مديريت سهام، در مورد خريدوفروش آن تصميم گرفته و عوايد حاصل را در حساب سهامدار واريز كند. در هر دوي اين روش‌ها بانك يا كارگزار از سود حاصله، كارمز خود را كسر خواهند كرد.

    به محض اين‌كه دارندگان سهام عدالت، وارد اين سامانه شده و نام و شماره شبا و شماره حساب خود را ثبت كردند، با سيلي از پيامك‌هايي مواجه شدند كه آنان را تشويق به ارائه سهام عدالت خود به اين كارگزاران كرده‌اند. اما نكته مهم در رابطه با اين كارگزاران اين است كه بايد ابتدا در مورد داشتن مجوز و ثبت شدن آنان استعلام شود.

    اما نكته جالب توجه اين است كه اخيرا اغلب رسانه‌ها، چه ملي و دولتي و واقعي و چه مجازي، توصيه مي‌كنند كه براي فروش سهام عدالت خود، عجله نكنيد وگرنه كلاه سرتان مي‌رود. البته كه هر فردي كه داراي سهام عدالت است اگر بخواهد سهام خود را به كارگزاري بسپارد، بهتر آن است كه پيش از هر اقدامي، در مورد كارگزار منتخب خود استعلام كرده و سپس اقدام كند. هرچند بانكي كه فرد در آن شماره حساب و شبا دارد هم اين كار را انجام مي‌دهد.اگر توصيه به عجله نكردن چنين معنايي در ذات خود دارد كه بسيار منطقي است؛ چرا كه اغلب مردم اكنون نيازمندي‌هاي فوتي و فوري دارند كه هر مبلغي مي‌تواند براي آنان مشكل‌گشا باشد.

    با اين‌همه کانون شرکت‌هاي سرمايه گذاري استاني سهام عدالت در اطلاعيه‌اي اعلام کرده هر اقدامي که موجبات ترغيب مردم براي فروش مستقيم سهام عدالت باشد، خلاف ابلاغيه مقام معظم رهبري و اقدامي پرابهام و سوال‌برانگيز است و به هيچ‌عنوان نبايد مسئولان موجب گمراهي مردم شده و سهامداران تشويق به فروش هيجاني و زيان‌بار سهام شوند.

    رئيس کميته تخصصي واگذاري سهام عدالت مي‌گويد:«ارزش سبد دارايي‌هاي سهام عدالت بيشتر از ارزش روز و مبلغ اعلام شده است و اگر مردم مبادرت به فروش آن کنند سرمايه گران‌بهايي را از دست داده‌اند.»! حالا اين گوي و اين ميدان؛ ميداني كه مردم واقعا نمي‌دانند در نهايت بايد در آن نقش فروشنده-خريدار را بازي كنند يا فقط منتظر بمانند؟