روند آستانه تنها روند موفق براي حل بحران سوريه است

دکترروحاني در اجلاس فوق‌العاده سران روند آستانه؛

رييس جمهوري با بيان اينکه روند آستانه به عنوان تنها روند موفق در کمک به حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه دستاوردهاي زيادي کسب کرده است، گفت: اقدامات نامشروع و غيرانساني آمريکا هيچ خللي در اراده کشورهاي دوست و متحد سوريه ايجاد نخواهد کرد.

روند آستانه تنها روند موفق براي حل بحران سوريه است

    رييس جمهوري با بيان اينکه روند آستانه به عنوان تنها روند موفق در کمک به حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه دستاوردهاي زيادي کسب کرده است، گفت: اقدامات نامشروع و غيرانساني آمريکا هيچ خللي در اراده کشورهاي دوست و متحد سوريه ايجاد نخواهد کرد.

    به گزارش ايرنا ، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در نشست مجازي سران کشورهاي ضامن عضو روند آستانه خطاب به روساي جمهوري ترکيه و روسيه گفت: از ديدار شما دوستان عزيز بسيار خرسندم. شيوع ويروس کرونا منجر به تاخير برگزاري اجلاس سران سه کشور گرديده و در اين مدت تحولات زيادي در صحنه سوريه رخ داده است. به همين دليل تصميم گرفتيم اجلاس سران سه کشور را به صورت مجازي برگزار کنيم. ان‌شاءالله در اولين فرصت جلسه حضوري را به ميزباني جمهوري اسلامي ايران برگزار خواهيم کرد.

    وي افزود: معتقدم روند آستانه به عنوان تنها روند موفق در کمک به حل و فصل مسالمت‌آميز بحران سوريه، دستاوردهاي بسياري کسب نموده که حفظ و توسعه آن وظيفه ما سه کشور دوست و همسايه به عنوان ضامنان آن مي‌باشد.

    روحاني گفت: مايلم در ابتدا بر اصول اساسي و تغييرناپذير مشترکمان در موضوع سوريه يعني لزوم حفظ يکپارچگي و تماميت ارضي، احترام به حاکميت ملي و استقلال سوريه و تعيين سرنوشت اين کشور تنها به دست مردم آن از طريق گفت و گوهاي سوري- سوري و بدون مداخله خارجي تاکيد کنم.

    رييس جمهوري يادآورشد: امروز در حالي اجلاس مجازي سران روند آستانه را برگزار مي‌کنيم که جهان با معضلي به نام پاندمي ويروس کرونا مواجه است و مردم سوريه نيز از اين بيماري مستثني نيستند. در شرايط شيوع اين ويروس که مشکلات بهداشتي و اقتصادي گسترده‌اي را در اين کشور ايجاد نموده و در نتيجه نياز به دسترسي‌هاي بشردوستانه از جمله اقلام پزشکي و دارويي به منظور مقابله با اين پاندمي و تسکين آلام مردم سوريه را ضروري مي‌نمايد، رژيم آمريکا در ادامه تحريم‌هاي گذشته و تلاش‌هاي مذبوحانه خود براي فشار بر مردم سوريه تحريم‌هاي يکجانبه و غيرانساني تازه‌اي موسوم به سزار را با هدف رسيدن به اميال نامشروع سياسي خود تحميل نموده است.

    وي تصريح کرد: اين اقدام رژيم آمريکا، تروريسم اقتصادي است که ناقض حقوق بين‌الملل، حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بين‌الملل و حاکميت ملت‌هاست.

    روحاني افزود: جمهوري اسلامي ايران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحريم عليه ملت‌ها در جهان خصوصا سوريه، تاکيد مي‌کند که به حمايت‌هاي خود از مردم و دولت مشروع سوريه با قدرت بيشتري ادامه خواهد داد و اين اقدامات نامشروع وغيرانساني رژيم آمريکا هيچ‌گونه خللي در اراده کشورهاي دوست و متحد سوريه ايجاد نخواهد کرد.

    رييس جمهوري گفت: آمريکا مطمئن باشد که آنچه از طريق فشار نظامي و توسل به گروه‌هاي تروريستي به دست نياورده را نمي‌تواند از طريق ابزار فشار اقتصادي و مجازات مردم سوريه به دست آورد.

    وي اضافه کرد: مساله آوارگان داخلي و پناه‌جويان سوري نيز موضوع بسيار مهمي است، ما و جامعه جهاني مي‌بايست به بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود کمک کنيم. اين هم يک موضوع انساني است وهم به بازگشت صلح و ثبات و اعتمادسازي ميان مردم سوريه کمک خواهد کرد.

    روحاني تصريح کرد: هرگونه مشروط نمودن کمک‌هاي انساني به تحقق اهداف سياسي، اين روند را مختل خواهد کرد.

    رييس جمهوري ادامه داد: امروز با گذشت بيش از 9 سال از آغاز بحران سوريه، جمهوري اسلامي ايران همچنان معتقد است تنها راه حل بحران سوريه سياسي بوده و راه حل نظامي ندارد. ما به عنوان کشورهاي ضامن روند آستانه، همواره از گفت و گوهاي سوري- سوري در چارچوب توافقات ايجاد شده در روند آستانه حمايت نموده و بر عزم خود براي مبارزه با تروريسم داعش و القاعده و تمامي مجموعه‌هاي ذيل آن در تمامي منطقه از جمله سوريه تاکيد مي‌نماييم.

    روحاني گفت: امروز در شرايطي با افتخار از مبارزه با تروريسم سخن مي‌گوييم که فداکاري‌هاي زيادي در اين راه صورت گرفته است.

    وي افزود: لازم مي‌دانم از تمامي شهداي مبارزه با تروريسم به ويژه در راس آنها شهيد سپهبد قاسم سليماني ياد کنم کسي که ادعاي مبارزه با تروريسم را دارد قهرمان مبارزه با تروريسم در منطقه و همراهانش را به شهادت مي‌رساند و اين نشانه ادعاي دروغين رژيم آمريکا در مبارزه با تروريسم است.

    رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه مبارزه با تروريسم تا محو کامل آن از سوريه و به طور کلي منطقه ادامه خواهد داشت،گفت: در اين راه در حالي که نبايد امنيت و جان غيرنظاميان در خطر افتد، نمي‌بايست اجازه داد تا تروريست‌ها از مردم به عنوان سپر انساني استفاده کنند.

    روحاني در بخش ديگري از سخنانش گفت: در حالي که سخن از مبارزه با تروريسم زده مي‌شود، اما احترام به حاکميت ملي و استقلال سوريه نيز اصلي خدشه‌ناپذير است. سوريه‌اي متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع خارجي نه تنها منجر به بازگشت آرامش به اين کشور پس از سال‌هاي طولاني رنج مردم اين کشور مي‌گردد، بلکه به ثبات و امنيت همسايگان آن نيز کمک خواهد نمود.

    رييس دولت تدبير و اميد خاطرنشان کرد: حضور نامشروع نيروهاي اشغالگر رژيم آمريکا در خاک سوريه به عاملي بي‌ثبات‌کننده براي سوريه و کل منطقه تبديل شده و در کنار آن با افزايش پايگاه‌هاي نظامي غيرقانوني در مناطق نفت‌خيز سوريه در شرق فرات، در حال غارت منابع طبيعي اين کشور مي‌باشد.