بدن انسان تحمل هواي "بسيار گرم و مرطوب" را ندارد!

مطالعات آزمايشگاهي نشان مي دهد که هواي بسيار گرم و مرطوب مي تواند خيلي راحت تر از آنچه تصور مي‌کنيم به مرگ يک انسان منجر شود.

بدن انسان تحمل هواي "بسيار گرم و مرطوب" را ندارد!


 


مطالعات آزمايشگاهي نشان مي دهد که هواي بسيار گرم و مرطوب مي تواند خيلي راحت تر از آنچه تصور مي‌کنيم به مرگ يک انسان منجر شود.
به گزارش ايسنا، بررسي ها حاکيست بدن انسان ممکن است به ميزاني که در تئوريها پيش بيني شده با گرما و رطوبت مقابله نکند.
يکي از اولين مطالعاتي که به طور مستقيم استرس گرما و رطوبت را در بين جوانان ارزيابي کرد، نشان داد وقتي رطوبت در حداکثر مطلق باشد، حد بالاي سازگاري انسان فقط 31 درجه سانتيگراد است.
اين رقم چهار درجه کمتر از ميزان برآورد شده در تئوري‎هاست و در افراد مسن اين آستانه احتمالا پايين تر هم باشد.
از آنجايي که بدن انسان از طريق خنک‌سازي تبخيري، خنک مي شود (مانند عرق روي پوست که به خنک شدن بدن کمک مي‌کند)، درک فرآيندي موسوم به «دماي حبابِ تَر» مهم است چرا که براي اندازه گيري دماي يک محيط، هم گرما و هم رطوبت را دربرمي‌گيرد.هرچه رطوبت هوا نسبت به گرما بيشتر باشد، کار تبخير نيز سخت‏تر مي شود.
دماي حبابِ تَر يا دماي حباب مرطوب
 (Wet-bulb temperature) دمايي است که بخشي از هوا مي‌تواند داشته باشد درصورتي که با تبخير آب در آن، تا حد اشباع (رطوبت نسبي
 100 درصد) سرد شود و گرماي نهان تبخير توسط همان بخش از هوا تأمين گردد. به عبارت ديگر، دماي حباب مرطوب در اتاقي بسته و عايق، دماي نهايي هواي اين اتاق پس از تبخير آب تا حدي است که رطوبت هوا به اشباع برسد.
در مقايسه با آب و هواي گرم و خشک، بدن انسان نمي تواند آب و هواي گرم و مرطوب را به خوبي تحمل کند زيرا در رطوبت 100 درصدي، عرق به راحتي از بين نمي رود و بدن خنک نمي‌شود.
به گزارش ساينس الرت، در يک محيط کاملا خشک، آستانه بقاي انسان احتمالا حدود 50 درجه سانتيگراد است. اما نتايج جديد نشان مي‌دهد در محيط کاملا مرطوب دماي 31 درجه سانتيگراد باعث گرمازدگي مي شود و با قرار گرفتن طولاني مدت در چنين شرايطي، مرگ اجتناب ناپذير است.