مشخصات کسانی که ارز را برنگردانده‌اند اعلام شود

عضو اتاق بازرگانی تهران:

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت و بانک مرکزی باید مشخصات کسانی که ارز خود را به کشور باز نگردانده‌اند اعلام کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت و بانک مرکزی باید مشخصات کسانی که ارز خود را به کشور باز نگردانده‌اند اعلام کند.
عباس آرگون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور با تحریم‌های شدید آمریکا مواجه است، امروز صادرات محصولات و بازگرداندن ارز حاصل از آن، یک وظیفه ملی و اقدامی حیاتی از سوی صادرکنندگان است و هر فرد یا شرکتی که به عمد در روند بازگشت این ارزها خلل ایجاد کند، باید پاسخگوی عملکرد خود
باشد.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان شناسنامه‌دار تمام تلاش خود را کرده‌اند که در ماه‌های گذشته ارز به کشور بازگردد، بیان کرد: وقتی می‌گوییم مشخصات آنهایی که ارز را به ایران نیاورده‌اند معلوم شود، یعنی در چند مرحله شرایط ارزیابی شده و به طور دقیق مشخص شود که ایراد کار کجا بوده است.
این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: برای مثال با توجه به تشدید فشار تحریم‌ها یا شیوع کرونا، امکان دارد صادرکننده‌ای با وجود تلاش نتوانسته باشد ارز را به کشور برساند، از این رو بانک مرکزی باید در جریان شرایط این فرد قرار گیرد و در صورت لزوم به او مهلت بدهد. از سوی دیگر افرادی بوده‌اند که با استفاده از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف یا اجاره‌ای صادر کرده‌اند و دیگر برنامه‌ای برای بازگشت ارز ندارند و عملا باید از آن به عنوان فرار سرمایه یاد کرد. از این رو مشخص شدن ابعاد ماجرا و نحوه مواجهه با آن اهمیت زیادی دارد.
آرگون با اشاره به شرکت‌های دولتی یا خصولتی که هنوز ارز خود را بازنگردانده‌اند، گفت: بخشی از این ارز حاصل از صادرات مربوط به همین شرکت‌هاست و قطعا اگر بنا بر افزایش فشار برای رسیدن ارز به کشور است، دولت می‌تواند از شرکت‌ها و مجموعه‌های زیرنظر خود بخواهد که این ارز را برگردانند و در کنار آن بخش خصوصی نیز مانند ماه‌های گذشته تمام تلاش خود را به کار خواهد
بست.
با شیوع ویروس کرونا و کاهش میزان صادرات غیر نفتی، کاهش سرعت ورود ارز به کشور باعث شده، قیمت دلار در بازار آزاد افزایشی جدی پیدا کند.
بانک مرکزی اعلام کرده که این شوک‌ها گذرا بوده و به زودی آرامش به این بازار باز خواهد گشت.