آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان

معاون وزیر راه و شهرسازی؛

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان- چابهار از روز آینده خبر داد و گفت : این پروژه سال آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان- چابهار از روز آینده خبر داد و گفت : این پروژه سال آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.
خیرالله خادمی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان- چابهار اظهار داشت: امروز به صورت رسمی ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان- چابهار به طول 630 کیلومتر آغاز می‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این پروژه ریلی به عنوان یک پروژه فراملی و بین‌المللی مطرح است، ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف ما از اجرای این پروژه اتصال بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی است که از این طریق کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد متصل می‌شوند و می‌توانیم از درآمدهای ترانزیتی آن بهره‌مند شویم.
وی افزود: از دیگر اهداف برای اجرای پروژه راه‌آهن زاهدان- چابهار، تکمیل بخشی از کریدور شمال به جنوب است و این منطقه در توسعه شبکه ریلی کشور نقش زیادی خواهد داشت. همچنین توسعه اقتصادی سواحل مکران و محور شرق که مورد تاکید نظام و
مقام معظم رهبری است، با اجرای این پروژه تا حد زیادی محقق می‌شود.
خادمی با بیان اینکه در حال حاضر خط ریلی از کرمان تا زاهدان موجود است و احداث خط آهن زاهدان- چابهار از ایستگاه جیگولی آغاز می‌شود و 630 کیلومتر طول این پروژه است که زاهدان را به ایرانشهر، پس از آن نیکشهر و از آنجا به چابهار متصل می‌سازد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن زاهدان- چابهار یک ابرپروژه محسوب می‌شود، اظهار داشت: در این پروژه 70 میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام شده و 2 میلیون متر مکعب بتن‌ریزی دارد و در طول مسیر 30 کیلومتر تونل و پل در دست احداث است که تمام آنها از مناطق صعب‌العبور می‌گذرند.
خادمی با بیان اینکه در بحث روسازی مسیر، بیش از 700 کیلومتر ریل‌گذاری باید انجام شود، گفت: این میزان ریل‌گذاری نیاز به 92 هزار تن ریل UIC 60 نیاز دارد که این ریل‌ها برای مسیرهای پرسرعت استفاده می‌شوند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه عملیات زیرسازی و ساختمانی در مسیر با روند مطلوبی در حال انجام است، ادامه داد: با اقداماتی که در سال گذشته انجام شده، در سال جاری شاهد روند مطلوب احداث این پروژه هستیم.
خادمی ادامه داد: با اتمام این پروژه انتقال بار به داخل کشور افغانستان هم ارزانتر تمام می‌شود چراکه تا به امروز انتقال بار از چابهار به افغانستان از طریق دریا و پس از آن جاده است که حمل از مسیر جاده قیمت تمام شده کالا را افزایش  می‌دهد .
وی با اشاره به هدف گذاری این پروژه برای جابجایی بار و مسافر اظهار داشت: در سال اول بهره برداری پیش بینی جابجایی یک میلیون مسافر و 2.8 میلیون تن بار شده است و در افق این طرح یعنی سال 1420 میزان جابجایی مسافر به
 2 میلیون نفر و میزان انتقال بار به 7.7 میلیون تن بار
 می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان سرعت راه آهن زاهدان – چابهار گفت: سرعت برای بخش مسافر 160 کیلومتر بر ساعت و در بخش بار 120 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.