کاهش سريع جمعيت جهان و افزايش سقط جنين در ايران!

در چندين سال گذشته، يکي از مهم‌ترين نگراني‌هاي سازمان بهداشت جهاني افزايش انفجاري جمعيت در جهان بود و پيش‌بيني مي‌شد تا سال ۲۰۲۰، جمعيت جهان از مرز ۱۰ ميلياردنفر عبورکند. اما اوضاع نابه هنجار اقتصادي و نيز پاندمي کرونا، اينک تمام آن معادلات را به هم ريخته و حالا اين سازمان نسبت به کاهش جمعيت جهان در طي ۲۰ سال آينده ابراز نگراني مي‌کند چراکه براي مثال سازمان بهداشت جهاني به بي‌تحرکي يک ونيم ميلياردنفر در جهان نسبت به فرزندآوري اشاره کرده است. اين‌را بگذاريم در کنارآمار شگفت‌انگيز سقط جنين در ايران؛ طبق آمار رسمي وزارت بهداشت در سال ۹۶، هر روز ۱۰۰۰ جنين در کشور توسط والدين کشته مي‌شود که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانوني است! بر اساس اين آمارو با توجه به آمار ۱۸هزار فوتي تصادفات سالانه، در کشور ما ۲۰ برابر بيشتر از فوتي‌هاي ناشي از سوانح رانندگي، سقط جنين اتفاق مي‌افتد که تنها ۱۰ درصد از اين سقط جنين‌ها، قانوني هستند.

کاهش سريع جمعيت جهان و افزايش سقط جنين در ايران!

 

     در چندين سال گذشته، يکي از مهم‌ترين نگراني‌هاي سازمان بهداشت جهاني افزايش انفجاري جمعيت در جهان بود و پيش‌بيني مي‌شد تا سال 2020، جمعيت جهان از مرز 10 ميلياردنفر عبورکند. اما اوضاع نابه هنجار اقتصادي و نيز پاندمي کرونا، اينک تمام آن معادلات را به هم ريخته و حالا اين سازمان نسبت به کاهش جمعيت جهان در طي 20 سال آينده ابراز نگراني مي‌کند چراکه براي مثال سازمان بهداشت جهاني به بي‌تحرکي يک ونيم ميلياردنفر در جهان نسبت به فرزندآوري اشاره کرده است. اين‌را بگذاريم در کنارآمار شگفت‌انگيز سقط جنين در ايران؛ طبق آمار رسمي وزارت بهداشت در سال 96، هر روز 1000 جنين در کشور توسط والدين کشته مي‌شود که تنها حدود 10 مورد آن قانوني است! بر اساس اين آمارو با توجه به آمار 18هزار فوتي تصادفات سالانه، در کشور ما 20 برابر بيشتر از فوتي‌هاي ناشي از سوانح رانندگي، سقط جنين اتفاق مي‌افتد که تنها 10 درصد از اين سقط جنين‌ها، قانوني هستند.

    با يک نگاه بسيار سريع به وضعيت اقتصادي کشور و ناتواني جوانان در امر ازدواج و نيز ناتواني خانواده براي اداره فرزند بيشتر، چنين اتفاقي تا حدودي طبيعي به نظر مي‌رسد و اين جريان بايد با نوعي وفاق و همدلي و همکاري دولت، نهادها و با مشارکت مردم، به سمت‌وسوي مثبت‌تري حرکت کند. وگرنه با ادامه چنين روندي، عدم فرزندآوري، تداوم خواهد داشت و کشور با کمبود نيروي جوان در مقايسه با جمعيت پيرش در چند سال آينده مواجه خواهد شد. به گزارش سازمان بهداشت جهاني، ژاپن، اسپانيا و ايران درصدر کاهش و پيري زودرس جمعيت قرار دارند. طبق اين پيش‌بيني، جمعيت کشور ما در 30 سال آينده روي همين عدد حدود 80 ميليون توقف خواهد کرد که براي کشور ما چشم‌انداز مناسبي نيست؛ چرا که اکثر اين جمعيت، افراد پير وبازنشسته و نه جوان و مولد، خواهند بود و از اين نظر کشور درگير هزينه‌اي غيرقابل پيش‌بيني و پيشگيري شگفت‌انگيزي خواهد شد. همه اين‌ها در حاليست که 15 سال از تصويب «قانون تسهيل ازدواج جوانان» مي‌گذرد!