وضعیت «شیوع» و «سن» مصرف مواد مخدر در ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور؛

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از عملکرد این ستاد در مقابله با مواد مخدر در سطح بین‌الملل خبر داد.

وضعیت «شیوع» و «سن» مصرف مواد مخدر در ایران

 


 


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از عملکرد این ستاد در مقابله با مواد مخدر در سطح بین‌الملل خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر اسکندر مؤمنی با اشاره به لزوم تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود ۹۰ درصد تریاک جهان در کشور همسایه ما افغانستان تولید می‌شود و این کشور رتبه اول در تولید تریاک و شیشه (متامفتامین) و رتبه دوم تولید کانابیس و خانواده حشیش را در دنیا دارد که در ۲۰ سال اخیر با حضور ناتو و نیروهای آمریکایی این میزان افزایش بیشتری داشته است.
وی با اشاره به اهمیت مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس نیاز به یک سازمان واحد و از آنجائی که این موضوع به یک معضل ملی و جهانی تبدیل شده است، جمهوری اسلامی با توجه به اعتقادات خود ستادی متشکل از ۲۰ عضو مستقیم و غیرمستقیم از جمله دستگاه‌های مقابله‌ای، فرهنگی، درمانی و دستگاه‌هایی که در کار توانمندسازی کمک می‌کنند، تشکیل داده است.
 سن مصرف مواد مخدر در ایران
مومنی ادامه داد: میانگین سن اعتیاد در کشور ما ۲۴ سال است که در مقایسه با میانگین دنیا، شرایطمان بهتر است و این نتیجه اقدامات پیشگیرانه است. میانگین پایین‌ترین سن اعتیاد نیز مربوط به کشور آمریکا و
 ۱۹ سال ست که بر اساس آمارهای رسمی سازمان ملل صرفاً در سال، ۱۰۷ هزار نفر در اثر سوء مصرف مواد مخدر می‌میرند. در مقایسه با جهان شرایط ما از نظر شیوع مصرف بهتر است، شیوع مصرف در میانگین دنیا هفت و در ایران حدود پنج است؛ (پنج درصد جامعه فعال)، بنابراین شرایط ما، نسبت به شرایط دنیا بهتر است، اما معتقدیم با پیشبرد چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بازگشت معتادین به جامعه می‌توانیم شرایط امیدوار کننده تری داشته باشیم.
 تا ۸۰ درصد موادمخدر مصرفی در ایران سنتی و مابقی صنعتی است
مومنی ادامه داد: در تقسیم بندی کلی مواد صنعتی و سنتی در کشور ما، ۷۵ تا ۸۰ درصد استفاده به صورت سنتی و ۲۰ تا ۲۵ درصد به صورت صنعتی است که در این بین، مصرف تریاک رتبه اول را
دارد.
وی با اشاره به دامنه آسیب زایی تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی افزود: مخدر صنعتی تمام ساختارهای مغز و فیزیکی را منهدم می‌کند و بازگشتش سخت است و بهترین کار، اقدامات پیشگیرانه و نرفتن به سمت اینگونه مواد است، اما شیوهای درمانی جدید و مراکز درمانی به روز کمک شایانی در درمان این مصرف کنندگان دارند.