تمهیدات اداره دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام در فصل آغاز کوچ عشایر به شهرستان دماوند

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند:

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند از تمهیدات اداره دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام در فصل آغاز کوچ عشایر به شهرستان دماوند خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار راس دام در دشت لار علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شدند و شهروندان جهت پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو مایحتاج گوشت قرمز را از مراکز معتبر تهیه کنند.

تمهیدات اداره دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام در فصل آغاز کوچ عشایر به شهرستان دماوند

دماوند-ایرج صادقعلی
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند از تمهیدات اداره دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام در فصل آغاز کوچ عشایر به شهرستان دماوند خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار راس دام در دشت لار علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شدند و شهروندان جهت پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو مایحتاج گوشت قرمز را از مراکز معتبر تهیه کنند.به گزارش خبرنگار آفرینش،محمد کاظم گلشنی اظهار داشت:با توجه به اینکه در فصل آغاز کوچ عشایر هستیم و منطقه دماوند پذیرای دامداران است، جهت کنترل بیماری‌های دام و بیماری‌های مشترک با دام هماهنگی‌هایی با ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و جهادکشاورزی انجام می‌شود.وی افزود: در معابر اصلی که مسیر تردد ایل‌ها و عشایر می‌باشد برگه واکسیناسیون و گواهی حمل کنترل می‌شود و گزارش موارد فاقد این مدارک برای اقدامات بعدی به ما منعکس خواهد شد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند گفت: از ورود دام‌هایی که واکسیناسیون آنها انجام نشده باشد به شهرستان جلوگیری می‌کنیم.
گلشنی ادامه داد: مقرر است تمام واکسن‌های دام‌هایی که قرار است وارد شهرستان دماوند شوند، انجام شده و عاری از هرگونه بیماری باشند.
وی گفت: در منطقه دشت لار سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار راس دام را علیه بیماری‌های مختلف واکسینه کردیم و تقریبا کل منطقه را پوشش دادیم همچنین سگ‌ها را علیه بیماری هاری واکسینه کردیم.
رئیس اداره دامپزشکی دماوند گفت:با توجه به آغاز فصول گرم بیماری مشترک بین انسان و دام به نام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز شیوع می‌یابد، عامل این بیماری کنه و میزبان آن دام است.
گلشنی اضافه کرد: این بیماری به واسطه تماس انسان با دام آلوده، لاشه یا ترشحات آن قابل انتقال است و در دام علائمی به جز یک تب جزئی ندارد اما در انسان بسیار خطرناک و کشنده است.
وی گفت:توصیه می‌کنیم شهروندان حتما مایحتاج گوشت قرمز را از مراکز معتبر تهیه کنند و اگر ذبحی داشته‌اند گوشت و آلایشات آن مانند دل و جگر و قلوه را حتما به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال نگهداری کنند و سپس مصرف کنند.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند افزود:در سال گذشته فقط یک مورد مشکوک ابتلا به تب کریمه داشتیم که آزمایش وی نیز منفی شد لذا هیچ موردی از این بیماری را در شهروندان شاهد نبودیم.
گلشنی عنوان کرد:گوشت قرمز باید لز مراکز معتبر خریداری شود، دام‌های کشتارگاه ۲۴ در سردخانه می‌مانند و روز بعد وارد بازار می‌شوند، این گوشت‌ها دارای مهر کشتارگاه هستند و دارای لیبل و مشخصات محل تولید می‌باشند و مردم در خرید به این نکات دقت کنند.