زیباترین روستاهای ایران

کندوان به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران در دل کوه سلطان داغی و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی استان تبریز واقع شده است. برخی باستان‌شناسان قدمت این روستا را تا ۷ هزار سال نیز تخمین زده‌اند. کندوان به دلیل ساختار عجیب و متفاوت خانه‌هایش، یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران بوده و علت این ظاهر عجیب، گدازه‌ها و مواد مذاب به جای مانده از آتشفشان کوه سهند و همچنین دخالت دست در شکل‌گیری بناهاست.‌

زیباترین روستاهای ایران

قسمت سوم
فرحناز احمدزاده
روستای کندوان تبریز؛ شگفتی‌ای میان کوه‌ها
کندوان به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران در دل کوه سلطان داغی و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی استان تبریز واقع شده است. برخی باستان‌شناسان قدمت این روستا را تا ۷ هزار سال نیز تخمین زده‌اند. کندوان به دلیل ساختار عجیب و متفاوت خانه‌هایش، یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران بوده و علت این ظاهر عجیب، گدازه‌ها و مواد مذاب به جای مانده از آتشفشان کوه سهند و همچنین دخالت دست در شکل‌گیری بناهاست.‌این روستا به دلیل کله‌قندی بوده بناها و شباهت آن‌ها به کندوی عسل، کندوان نام گرفته است.
 معماری روستای کندوان
از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری روستای کندوان، معماری عجیب خانه‌هاست. خانه‌ها در دل کوه ساخته‌ شده‌اند و قطر دیوار آن‌ها معمولاً ۲ متر است. این قطر زیاد خانه باعث خنک بودن فضای داخل در تابستان و گرم و مطبوع بودن آن در زمستان می‌شود. خانه‌های این روستا در زبان محلی “کران” یا “قیه” به معنی “صخره” نامیده می‌شوند. بلندی کران‌ها در جای جای روستا کمتر از ۶۰ متر بوده و از جنس ایگنمبریت و لاهار است. برخی از کران‌های روستا، حتی در سه یا چهار طبقه نیز ساخته شده‌اند.
 جاذبه‌های گردشگری روستای کندوان
معماری متفاوت و طبیعی خانه‌ها از مهمترین جاذبه‌های گردشگری روستای کندوان است که گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به خود جذب می‌کند.علاوه‌بر معماری عجیب و شگفت‌انگیز خانه‌ها، چشمه‌های آب‌معدنی، طبیعت سرسبز، باغ‌های میوه و رودخانه‌های پُرآب از جاذبه‌های طبیعی روستاست.
ادامه دارد...