عملکرد اوپک‌ موفق بوده است

اشاره وزیر نفت به افزایش و تثبیت قیمت نفت در ماه‌های اخیر؛

وزیر نفت با اشاره به افزایش و تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی طی ماه‌های اخیر گفت: به نظر اوپک در این زمینه موفق عمل کرده است.

عملکرد اوپک‌ موفق بوده است

وزیر نفت با اشاره به افزایش و تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی طی ماه‌های اخیر گفت: به نظر اوپک در این زمینه موفق عمل کرده است.
به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه گفت: قیمت نفت خام برنت از حدود ۱۶ دلار برای هر بشکه در اردیبهشت‌ماه به ۴۵ دلار رسیده و تقریباً هم تثبیت شده است؛ این نشان می‌دهد اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) در این زمینه موفق عمل کرده است.
وی افزود: اینکه در ادامه چگونه عمل می‌شود به واکنش‌های بازار بستگی دارد، شیوع ویروس کرونا بر بازار تأثیر گذاشته است، اگر شرایط اقتصادی جهان احیا شود و تولید راه بیفتد، نبود تعادل بین عرضه و تقاضا کم می‌شود و این موضوع روی قیمت‌ها اثر مثبت می‌گذارد.
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره طرح گشایش اقتصادی عنوان کرد: ایده طرح گشایش اقتصادی را وزارت نفت مطرح نکرده است؛ به ما چارچوبی دادند و ما نیز پیشنهادهایی ارائه دادیم که این فرآیند در وزارت امور اقتصاد و دارایی تکمیل شد و هر وقت تصویب یا ابلاغ شود، ما وظیفه داریم اجرا کنیم.
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره عرضه اوراق سلف نفتی گفت: بین دو طرح به دلیل تشابه اسمی، سوء برداشت‌هایی رخ داده است؛ طرحی که برای عرضه نفت به صورت پیش‌فروش قطعی در نشست سران مطرح شده است و اگر قطعی شود، رئیس‌جمهوری اعلام می‌کنند و دیگری، فروش اوراق مالی نفت که برای تامین منابع طرح‌هایی از جمله طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت استفاده می‌شود که با توجه به شبهات پیش آمده، قرار شد ابهام‌ها در نشست‌هایی بررسی و رفع شود.
زنگنه در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی برای سهمیه‌بندی بنزین گفت: هنوز طرحی به دست ما نرسیده است و هر گاه طرحی ارائه شود، بررسی می‌شود. تا زمانی که طرحی نیست، نمی‌توانم روی فرضیات نظر بدهم.
 کار تجاری را به رزم سیاسی تبدیل نکنید
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره صادرات بنزین به ونزوئلا، گفت: این کار، کاری تجاری است؛ آن را تبدیل به رزم سیاسی نکنید. محموله‌هایی هم که آمریکا گرفته، نه کشتی و نه پرچم متعلق به ایران نبوده است. محموله‌ها هم به صورت فوب فروخته شده بوده است. حالا آمریکا دلش می‌خواهد اعلام پیروزی کند.