افتتاح ۹۱ طرح کشاورزی در دهه فجر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان اعلام کرد؛

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افتتاح ۹۱ طرح کشاورزی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت:در ایام دهه فجر امسال ۹۱ طرح کشاورزی با ۷۰۰۷ میلیارد ریال اعتبار در سطح استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

افتتاح ۹۱ طرح کشاورزی در دهه فجر

همدان-شهناز محمدی
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افتتاح ۹۱ طرح کشاورزی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت:در ایام دهه فجر امسال ۹۱ طرح کشاورزی با ۷۰۰۷ میلیارد ریال اعتبار در سطح استان به بهره‌برداری خواهد رسید.
رضا بهراملو در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:با افتتاح این طرح‌ها ۱۸۵۹ اشتغالزایی ایجاد خواهد شد که ۱۲ هزار و ۷۶۷خانوار از آن بهره مند می‌شوند.
وی تصریح کرد: ۱۲ پروژه در حوزه صنایع تبدیلی، ۲۵ پروژه در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری،  ۱۳ پروژه آب و خاک، چهار پروژه امور عشایری،  ۱۶ پروژه در حوزه باغبانی و گلخانه، پنج پروژه شیلات و هشت پروژه دام به افتتاح خواهد شد.
بهراملو افزود: ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۸۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۳۸ میلیارد تومان اعتبار استانی برای این پروژه‌ها هزینه شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه ذاتا منطقه کم آبی قرار داریم، اظهار کرد: سالانه  ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان آیش بوده و  ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت قرار دارد که از این میزان  ۴۴۰ هزار هکتار دیم و ۲۶۰ هزار هکتار آبی است.
وی با اشاره به اینکه سالانه چهار میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با رشد جمعیت کافی نیست، افزود:سالانه ۳۰ هزار تن تولید گوشت قرمز و ۶۰ هزار تن گوشت سفید در استان همدان تولید می‏شود.
بهراملو با اشاره به محدودیت زمین و آب، ادامه داد:راهکار تولید ارتقاء بهره‌وری است که یکی از اهداف ما نیز است.
  بهره وری مصرف آب در استان همدان ۱.۵ کیلوگرم بر مترمکعب است
این مقام مسئول خاطرنشان کرد:بهره وری مصرف آب در استان همدان ۱.۵ کیلوگرم بر مترمکعب است که دو دهم بالاتر از میانگین کشوری است که برنامه ریزی کردیم تا سال ۱۴۰۴ به ۱.۹ برسیم.
وی افزود:یکی از راه های افزایش بهره‌وری این است که ۳۰۰ هزار هکتار آیش را مورد استفاده قرار دهیم که جهش تولید در دیمزارها داریم و ۳۱۷ هزار هکتار آیش سبز در استان داشتیم.
بهراملو  با تأکید بر اینکه در اراضی آبی باید آب محور کار شود، بیان کرد: یکی از برنامه‌های اراضی آبی اجرای الگوی کشت است که ۱۰۰ هزار هکتار اراضی به صورت پایلوت در استان الگوی کشت اجرایی شده که ۸.۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در کشت‌های گلخانه‌ای افزایش بین پنج تا ۱۰ برابری خواهیم داشت، تصریح کرد: ۲۴۰ هکتار در یک سال گذشته به بانک‌ها معرفی شده این درحالیست که در ۲۰ سال گذشته ۲۲۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است. در گلخانه میزان اشتغال ۲۲ برابر می شود و فقط موضوع بهره‌وری آب مطرح نیست.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ضایعات برداشت محصولات کشاورزی ۲۰ تا ۳۰ درصد است، یادآور شد:برای این موضوع هم برنامه داریم به طوریکه با ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی به دنبال کاهش این ضایعات هستیم.
بهراملو افزود:۴۵۰ پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی در استان داریم و  ۲۲۸ واحد با پیشرفت بالای  ۳۰ درصدی در حال ایجاد است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان مزیت‌های کشت قراردادی را برشمرد و اضافه کرد: تخفیف ۲۰ درصدی بیمه و پرداخت ۱۵۰ هزار تومانی به ازای هر تن گندم تحویلی شماری از مزایای کشت قراردادی است.
وی با بیان اینکه پنج محصول گندم، جو، کلزا، گلرنگ و کاملینا زیر پوشش کشت قراردادی قرار دارند، مطرح کرد:جو و دانه‌های روغنی برای نخستین بار زیر پوشش طرح کشاورزی‌ قراردادی قرار گرفته‌ است.
بهراملو در حوزه طرح جهش تولید دیمزارها یادآور شد: ۴۳۷ هزار هکتار برنامه ابلاغی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان است که تاکنون  ۳۳۰ هزار هکتار از طرح اجرا شده به طوری که ۳۰ هزار بهره‌بردار در اجرا مشارکت داشتند.
 احیای واحدهای تعطیل از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان است
وی در این بخش از سخنانش با تأکید بر اینکه احیای واحدهای راکد و نیمه ‌تعطیل همچنین به ظرفیت رساندن واحدهای تولیدی با جدیت دنبال می‌شود، گفت:تیمی با حضور معاونان و کارشناسان خبره تشکیل شده که با بازدید میدانی از هر ۱۰ شهرستان و رصد وضعیت واحدهای تولیدی کشاورزی، احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل را در دستور کار دارند.
بهراملو در ادامه از پایلوت الگوی کشت در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و افزود:با اجرای این میزان الگوی کشت در پایلوت طرح  ۸.۵ میلیون مترمکعب و اجرا در سطح استان ۸۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود به نحوی که با جذب اعتبار در بودجه سال ۱۴۰۳ این مهم عملیاتی خواهد شد.