حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال آبی گذشته ۴ برابر شده است

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه:

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر، حجم آب دریاچه نسبت به سال آبی گذشته چهار برابر و مساحت آن نیز سه برابر شده است.

حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال آبی گذشته ۴ برابر شده است

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر، حجم آب دریاچه نسبت به سال آبی گذشته چهار برابر و مساحت آن نیز سه برابر شده است.
به گزارش مهر، محمدصادق معتمدیان در آئین افتتاح و بهره برداری از فاز دوم طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه شامل بند و کانال بادین آباد پیرانشهر افزود: در حال حاضر، حجم آب دریاچه نسبت به سال آبی گذشته چهار برابر و مساحت آن نیز سه برابر شده که این امر در نتیجه موفقیت طرح‌ها و تلاش‌های کارگروه ملی و اقدامات سخت افزاری صورت گرفته است.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: امروز در نتیجه کارآمدی دولت و با حضورمیدانی و تلاش‌های شبانه روزی وزیر نیرو و نگاه ویژه رئیس جمهور شهید شاهد هستیم که بزرگترین پروژه زیست محیطی غرب آسیا تکمیل شده و مورد بهره برداری قرار گرفته و آثار و برکات قابل توجهی نیز برای منطقه داشته است.
وی با بیان اینکه وضعیت دریاچه و اقداماتی که در زمینه رهاسازی انجام می‌شد، به صورت مرتب و مستمر رصد شده است، ادامه داد: امسال بیش از  ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب مازاد از سدهای استان انجام شده که موجب ایجاد شادابی و طراوت در دریاچه و تالاب‌های ۱۱ گانه آن بوده است.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: تالاب‌هایی در استان وجود داشت که ۲۵ سال خشک شده بود و ما امروز شاهد بهبود وضع تالاب‌ها و زیست بوم‌های آن مناطق هستیم.
معتمدیان گفت: مردم هم شاهد آن هستند و می‌بینند که زیر ساختهای ضروری برای احیای دریاچه ارومیه در ۲ سال اخیر ایجاد شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی افزود: ما شرایط مالی سختی در تأمین منابع مالی در سه سال گذشته داشتیم و در سه سال جزو معدود پروژه‌هایی بوده که ۱۰۰ درصد تخصیص داشته است.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اضافه کرد: علاوه بر سازمان برنامه و بودجه عمده اعتبار برنامه از طریق وزارت نیرو و تدابیری که داشتندف تأمین مالی شده است.
استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از مسئولان استانی در این راستا ادامه داد: مسؤولان استانی به ویژه قرارگاه خاتم بدون توجه به وجود منابع، دلسوزانه در شرایط سخت آب و هوایی مشغول کار و تلاش بودند.
معتمدیان با گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی بیان کرد: اولین دغدغه ایشان در سفر به استان در سال ۱۴۰۱ دریاچه ارومیه و احیای آن بود و برای اولین بار اولین رئیس جمهوری بودند که از طرح کانی سیب بازدید کردند و اختیاراتی به استان برای پیشرفت کارها دادند به رغم ناملایماتی که برخی افراد و رسانه‌ها داشتند، دریاچه از اولویت‌های جدی آیت الله رئیسی بود.
وی اظهار کرد: همچنین با افتتاح طرح جدید در جلدیان، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی مردم از دیم به آبی تبدیل شد که حتماً تحولی را در حوزه معیشت و تولید محصولات استراتژیک دراین منطقه شاهد خواهیم بود.
معتمدیان گفت: تکمیل و تجهیز ۵۴ هزار هکتار اراضی دیمی که با همکاری وزارت جهاد و نیرو آغاز شده نیز گامی در همین راستا خواهد بود و تلاش می‌کنیم همه تعهدات دولت سیزدهم محقق شود و مردم از عایدات آن بهره مند شوند.