با جدیدترین ربات خنثی کننده بمب آشنا شوید

استرالیا از جدیدترین و پیشرفته‌ترین ربات‌ خنثی کننده بمب‌ که قابلیت کنترل از راه دور دارد و دارای توانایی چرخیدن و عملکرد ۳۶۰ درجه است، رونمایی کرد.

استرالیا از جدیدترین و پیشرفته‌ترین ربات‌ خنثی کننده بمب‌ که قابلیت کنترل از راه دور دارد و دارای توانایی چرخیدن و عملکرد ۳۶۰ درجه است، رونمایی کرد.
به گزارش ایسنا، نیروهای امنیتی در سراسر جهان در حال دستیابی به ربات‌های هوشمند پیشرفته هستند تا به آنها در نظارت و فعالیت‌های دفع بمب یا مواد خطرناک کمک کنند.
ماه مه سال جاری بود که ارتش بریتانیا برنامه‌های خود را برای گنجاندن یکی از پیشرفته‌ترین و تواناترین ربات‌های خنثی کننده بمب اعلام کرد. رباتی موسوم به T۴ از شرکت L۳Harris Technologies یک ربات با اندازه متوسط ​​با بازخورد لمسی است که به اپراتورها اجازه می‌دهد دقت و کنترل بهتری احساس کنند.
اکنون سرویس پلیس کوئینزلند(QPS) در استرالیا پنج ربات موقعیت‌یابی از راه دور جدید(RPV-M) را معرفی کرده است که با نام «ربات‌های بمب‌» نیز شناخته می‌شوند که قابلیت‌های پاسخگویی به مهمات انفجاری را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند.
این ربات‌ها می‌توانند ۸۰ پوند وزن را بلند کنند و دارای یک زیره چرخان ۳۶۰ درجه با یک پنجه ۱۰ اینچی و سیستم دسترسی افقی و یکپارچه لیدار(LIDAR) است.
تونی مونتگومری کلارک سرپرست QPS در بیانیه‌ای گفت: آنها با فعال کردن بازرسی از راه دور از طریق ویدئو یا اشعه ایکس، ارائه بازوهای رباتیک با قابلیت دستکاری و ارائه ابزارهای ایمن برای رسیدگی به موارد خطرناک، افراد ما را ایمن نگه می‌دارند.
 قابلیت‌های پیشرفته
پلیس کوئینزلند یک شرکت کانادایی به نام «کالیبر فلکس» را پس از برگزاری یک مناقصه و فرآیند ارزیابی رقابتی گسترده با پنج ربات مختلف انتخاب کرد.
به گفته این آژانس، این انتخاب بخشی از برنامه جایگزینی وسایل نقلیه موقعیت‌یابی از راه دور و یک سرمایه‌گذاری ۲.۶ میلیون دلاری است که فناوری و مزایای جدیدی را برای جایگزینی با ناوگان قدیمی که در ۱۲ سال گذشته در خدمت بوده‌اند، به همراه خواهند داشت.
پیشرفته‌ترین ربات شرکت کالیبر فلکس از خانواده ربات‌های کالیبر دارای ظرفیت بالابری ۸۰ پوندی(۳۶ کیلوگرمی) است.
این ربات توسط یک واحد کنترل فرمان(CCU) کنترل می‌شود و دارای یک آواتار سه بعدی است که بازخورد موقعیتی را در لحظه ارائه می‌دهد. این ربات یک جوی استیک با سرعت متغیر، یک سیستم رادیویی با کیفیت بالا و کنترل‌های چند منظوره را نیز شامل می‌شود.
این ربات با یک باتری قابل تعویض سریع و قابل شارژ دارای یک زیره چرخان ۳۶۰ درجه با یک گیره ۱۰ اینچی(۲۵ سانتی‌متری) است که همانطور که گفته شد می‌تواند تا ۸۰ پوند(۳۶ کیلوگرم) را بلند کند.
این ربات برای ماموریت‌های دو تا بیش از چهار ساعتی طراحی شده است که می‌تواند از پله‌های تا ۲۰ سانتی‌متری با زاویه ۴۵ درجه نیز بالا برود و دارای استانداردهای IP۶۵ با قابلیت شستشوی شیمیایی و بیولوژیکی است.
به گفته شرکت سازنده، این ویژگی‌ها عملیات همزمان این ربات‌ها را امکان‌پذیر می‌کند و آنها را به ابزاری همه‌کاره و کارآمد برای کارها و علمیات‌های پیچیده تبدیل می‌کند.
مونتگومری کلارک گفت: این ربات‌ها قابلیت‌های واکنش به بمب پلیس کوئینزلند را افزایش می‌دهند و به ما امکان می‌دهند از راه دور به بمب‌های دست ساز واقعی و مشکوک و همچنین دستگاه‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا رادیولوژیکی نزدیک شویم و آنها را بررسی و خنثی کنیم.
تکنسین‌های چک و خنثی کننده بمب طی ماه گذشته بررسی‌های جامعی را برای تسلط بر عملکرد این ربات‌های جدید انجام داده‌اند. به گفته این افسران، این فناوری جدید چندین مزیت حیاتی را ارائه می‌کند که به تکنسین‌ها امکان می‌دهد از راه دور به مواد منفجره دست‌ساز واقعی و مشکوک نزدیک شوند، آنها را بررسی کنند و با خیال راحت بمب‌ها را خنثی کنند.
علاوه بر این، این ربات‌ها قادر به کار با دستگاه‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا رادیولوژیکی هستند که امکان بهره‌برداری و خنثی‌سازی ایمن را فراهم می‌کنند.