ثبت رکورد جدید تولید خرما در بوشهر

کشاورزان نگران فروش هستند؛

میزان تولید خرمای استان بوشهر در سال جاری به حدود ۲۰۰ هزار تن می‌رسد و انتظار می‌رود که بازارهای داخلی و خارجی برای عرضه این محصولات فراهم شود تا کشاورزان متضرر نشوند.

ثبت رکورد جدید تولید خرما در بوشهر

میزان تولید خرمای استان بوشهر در سال جاری به حدود ۲۰۰ هزار تن می‌رسد و انتظار می‌رود که بازارهای داخلی و خارجی برای عرضه این محصولات فراهم شود تا کشاورزان متضرر نشوند.
استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و با تولید سالانه بیش از ۱۷۵ هزار تن خرما معادل ۱۴ درصد خرمای کشور، سومین استان تولیدکننده خرما محسوب می‌شود.
شهرستان دشتستان قطب کشاورزی استان بوشهر است و حدود ۷۰ درصد از خرمای استان در این شهرستان تولید می‌شود که بخش عمده خرمای تولیدی از نوع کبکاب است.اقدامات متعددی صورت گرفته تا تولید خرمای استان بوشهر در سال جاری به یک رکورد جدید برسد که از جمله آنها می‌توان به کاشت نخل‌های جدید و وارد مرحله تولید شدن آنها اشاره کرد.
کشاورزان در نقاط مختلف استان بوشهر اقدام به ایجاد باغ‌های جدید نخل کرده و علی‌رغم محدودیت‌هایی که برای تأمین آب این باغ‌ها وجود دارد، نخلستان‌ها به ثمردهی رسیده و کم کم خرمای آنها وارد بازار می‌شود.
البته عوامل دیگری هم در افزایش خرمای استان بوشهر دخیل است که از جمله آنها می‌توان به بهره‌برداری بهتر از نخلستان‌ها و رسیدگی بهتر به این نخیلات از جمله شخم‌زدن، هرس‌کردن، استفاده از کودها و سموم مناسب و نحوه آبیاری اشاره کرد.
همه این عوامل دست به دست هم داده است تا میزان خرمای تولیدی استان بوشهر افزایش یافته و در این شرایط می‌طلبد که مسئولان نیز تلاش کنند که بازار مناسبی را برای فروش خرما نخل داران فراهم کنند.
هر ساله در این فصل کشاورزان استان بوشهر دغدغه فراوانی برای فروش محصولات باغ خود دارند و انتظار دارند خرمای آنها با قیمتی خریداری شود که کفاف هزینه‌های نخلداری را داده و بتوانند مخارج زندگی خود را تأمین کنند.
ورود یک‌باره حجم بالای خرما به بازار باعث می‌شود تا تناسب عرضه و تقاضا بر هم خورده و دلالان و تجار این فرصت را داشته باشند که تعیین کننده قیمت خرما باشند و این وضعیت به ضرر کشاورزان است.
 کشاورزان در انتظار بازار مناسب فروش
یکی از کشاورزان دشتستانی به مهر گفت: با سختی‌های فراوانی در زمینه تولید خرما مشغول به فعالیت هستیم و انتظار داریم که مسئولان نیز حمایت لازم را داشته باشند تا کشاورزان بتوانند خرمای خود را با قیمت مناسب بفروشند.
اکبر نصیری بیان کرد: خرما امسال کیفیت مناسبی دارد و با توجه به هزینه‌های بسیار زیادی که برای تولید صورت گرفته انتظار داریم قیمت فروش محصول نیز مناسب باشد تا کشاورزان متضرر نشوند.
وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای تولید خرما انتظار داریم مسئولان برای گشایش بازارهای بین‌المللی به سوی خرمای دشتستان اقدامات اساسی را در این زمینه داشته باشند.یکی دیگر از کشاورزان نیز بیان کرد:بسیاری از کشاورزان توان نگهداری محصول خرمای خود را ندارند و به ناچار باید خرما را در زمان برداشت بفروشند که در این زمان قیمت مناسب نیست.
باصولی ادامه داد:کشاورزی که یک سال با همه سختی‌ها خرما را تولید می‌کند، باید حمایت شود تا در زمان برداشت بتواند خرما را با بهترین قیمت بفروشد.
وی تاکید کرد:زحمت تولید خرما را نخل داران می‌کشند و هزینه‌های اصلی را آنها انجام می‌دهند ولی متأسفانه سود اصلی فروش خرما نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود.
 تولید به ۲۰۰ هزار تن می‌رسد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد:استان بوشهر دارای ظرفیت‌های خوبی در عرصه تولید خرما است که امسال شاهد افزایش میزان تولید این محصول در سطح استان خواهیم بود.
کبری توکلی از پیش‌بینی برداشت بیش از  ۲۰۰ هزار تن محصول از نخل‌ها استان بوشهر طی سال جاری خبر داد و بیان کرد: تاکنون بیش از ۶۰ هزار تن رطب از سطح باغات استان بوشهر برداشت شده است.
وی سطح نخل‌های استان بوشهر را ۳۸ هزار تن عنوان کرد و افزود: رقم غالب خرما در استان بوشهر کبکاب است و در کنار آن ارقام دیگری نظیر زاهدی، پیارم، حاج‌باقری و… نیز برداشت شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر مهمترین ارقام خرمای صادراتی استان را کبکاب و زاهدی عنوان کرد و ادامه داد: با وضعیت خوبی که امسال در عرصه مدیریت باغی شاهد بودیم خرمای استان بوشهر از کیفیت مناسبی برخوردار است.