درخشش یاقوت‌های سبز بر پیشانی اقتصاد خراسان‌شمالی

سالانه از تاکستان‌های خراسان شمالی ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تن انواع انگور برداشت می‌شود و این محصول بال پیشران اقتصاد استان محسوب می شود.

درخشش یاقوت‌های سبز بر پیشانی اقتصاد خراسان‌شمالی

سالانه از تاکستان‌های خراسان شمالی ۱۴۰ تا  ۱۸۰ هزار تن انواع انگور برداشت می‌شود و این محصول بال پیشران اقتصاد استان محسوب می شود.
باغات انگور سرتاسر جلگه های خراسان شمالی را فرا گرفته و چشم تا چشم سبز است و این روزها زن، مرد و بچه سطل به دست در جوی‌های عمیق مشغول برداشت انگور هستند و این محصول را بعد از برداشت بر وانت بار می‌زنند و بر روی تخت‌های اطراف باغات بعد از فرآوری با تیزاب پهن می‌کنند تا اینکه بعد از مدتی خشک شود و به آن جوهره اصلی یعنی کشمش ناب منطقه دست یابند.
مردمان این خطه از شمال شرق کشور این روزها در تکاپو هستند و از دل این باغات سرسبز، یاقوت های سبز، قرمز و زرد را برداشت می‌کنند و این برکت رابر سفره های دیگر مردم به اشتراک می‌گذارند.
روزهای پایانی تابستان که فرا می‌رسد برکت سفره مردم معنای دیگری می‌یابد و بازارها بواسطه برداشت انگور و کشمش رونق می‌گیرد.
استان خراسان شمالی با داشتن ۱۴ هزار هکتار تاکستان و تولید سالانه حدود ۱۴۰ هزار تن انگور رده ۱۰ ام کشور را دارد و حدود ۱۷ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در تاکستان ها فعالیت دارند که گذران چرخه زندگی آنان نیز در گرو تولید و فروش مناسب این محصول است.
نکته قابل تامل این است که این محصول توسط تجار خارج از استان و با نام استان های همجوار به میادین میوه و تره بار کشور عرضه می‌شود.
مسئولان خراسان شمالی نیز اهمیت این میوه با ارزش را به خوبی درک کرده‌اند برنامه‌ریزی برای تولید نهال و میوه‌ای مرغوب انجام شده است و تمامی تمهیدات برای برداشتی پربرکت در سال زراعی جاری اندیشیده شده است.
  گردش مالی افزون بر ۳۰ هزار میلیارد ریالی انگور
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت:تولید ۱۴۰ هزار تن انگور برای سال زراعی جاری از سطح تاکستان های این استان پیش بینی شده که ارزش اقتصادی آن ۳۰ هزار میلیارد ریال برآود شده است.
صفدر صفدری اظهار کرد:خراسان شمالی دارای ۱۳ هزار و ۶۱۵ هکتار تاکستان است که هشت هزار و ۷۸۱ هکتار معادل ۶۰ درصد آن آبی و چهار هزار و ۸۳۴ هکتار معادل ۴۰ درصد دیم تشکیل می دهد.وی افزود:۸۴ هزار تن انگور تولیدی در سال جاری مربوط به رقم سلطانی است که بخش زیادی از این محصول تبدیل به کشمش خواهد شد و ۵۶ هزار تن نیز انگور کلاهداری را شامل می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد:استان از نظر تولید و سطح زیر کشت انگور رتبه ۱۰ کشوری را دارد و سرانه مصرف انگور در استان ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم، سرانه مصرف کشمش دراستان نیم کیلوگرم و شیره انگور  ۲ تا سه کیلوگرم است.
وی خاطرنشان کرد:۶ واحد تولید کشمش در استان فعال است که با احتساب کشمش خانگی تولید این محصول در این خطه امسال ۱۳ هزار و ۴۶۰ کیلوگرم پیش بینی شده است.صفدری تصریح کرد:یک واحد تولیدی شیره انگور با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن نیز در این استان ایجاد شده است که امسال ۳۵۰ تن شیره انگور در این واحد تولید خواهد شد.وی گفت:یک واحد تولید سرکه انگور با ظرفیت ۵۰۰ تن و یک واحد کنسانتره با ظرفیت ۱۰ هزار تن نیز در این استان دایر است که به ترتیب امسال ۱۵۰ تن سرکه و سه هزار و ۴۰۰ تن کنستانتره تولید خواهد شد.
  تولید ۵۰ هزار تن انگور صادراتی
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: از مجموع انگور تولیدی این استان ۵۰ هزار تن انگور درجه یک است که برای تازه خوری تبدیل به کشمش و صادرات می تواند مورد استفاده قرار گیرد که در سال زراعی گذشته ۶۶۰ تن انگور و ۳۵۰ تن برگ شور از استان توسط تجار صادر شده بود.
وی اظهار کرد: ۸۱ هزار تن انگور استان نیز درجه ۲ است که برای بحث تازه خوری، کشمش مورد استفاده قرار می گیرد و هشت هزار و ۶۰۰ تن نیز درجه سه و چهار است که تبدیل به کنسانتره، سرکه و شیره انگور خواهد شد.
صفدری با بیان اینکه ۴۴ هزار تن انگور درجه یک استان قابلیت صادرات دارد گفت: در این راستا باید برنامه ریزی های لازم انجام شود که برند سازی و بسته بندی مناسب از جمله آن است که باید مد نظر باشد.
وی تعداد سردخانه های میوه دراستان را ۱۰ واحد دانست و تصریح کرد: ظرفیت این واحد ها سالانه
بیش از ۵۲ هزار تن محصول است که اکنون به عنوان باراندار انگور نیز برای بحث صادرات استفاده خواهد شد که در سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ تن انگور و ۳۵۰ تن برگ شور از این استان به سایر کشورها صادر شد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر بهره بردار استان در تاکستان ها مشغول به فعالیت تولید انگور هستند.