استفاده صحیح از ابزار فرهنگی در کاهش مصرف

مسلماً برای کاهش مصرف انرژی باید از ابزارهای مختلف انگیزشی و فرهنگی استفاده کرد. باید ضمن اینکه فرهنگ مصرف را در طول سالیان متمادی ایجاد می کنیم از توان و پتانسیل تبلیغات و اقدامات نمادین استفاده کرد. دقیقاً چیزی مثل همین پویش «۲ درجه کمتر» که از سوی رئیس جمهور برای کاهش مصرف و پایداری شبکه انتقال انرژی مطرح شد.

مسلماً برای کاهش مصرف انرژی باید از ابزارهای مختلف انگیزشی و فرهنگی استفاده کرد. باید ضمن اینکه فرهنگ مصرف را در طول سالیان متمادی ایجاد می کنیم از توان و پتانسیل تبلیغات و اقدامات نمادین استفاده کرد. دقیقاً چیزی مثل همین پویش «2 درجه کمتر» که از سوی رئیس جمهور برای کاهش مصرف و پایداری شبکه انتقال انرژی مطرح شد.
اما درپیاده سازی چنین حرکت هایی باید اقدامات بسیاری را درهنگام پیاده سازی، اجرا و مداومت انجام داد که متأسفانه این اقدام هم، همچون بسیاری دیگر امورات کشور غیراصولی پیگیری شد و حتی مشخص نیست تا همین جای کار نتیجه ای در بر داشته است یا نه؟!.
چنین پویش هایی نیاز به پوشش مداوم رسانه ای و تبلیغاتی دارد به گونه ای که جدای از فضای رسانه ملی و رادیو باید به لحاظ بصری در سطح شهر نیز بیش از دیگر تبلیغات مورد توجه قرار بگیرد. مدام باید برای آن محتوا ساخت و منتشر کرد تا مصداق این دو درجه کمتر در عمل برای مردم مشخص شود و اثرات آن نیز مورد توجه قرار گیرد.
اینکه صرفاً بگوئیم به یک پویش بپیوندید تا برق و گاز کشور کم نیاید، نمی تواند انگیزه مناسبی ایجاد کند. باید از پتانسیل های فردی و گروهی در این زمینه بهره برد و بد نیست برای راه اندازی چنین پویش ها و کمپین هایی با شرکت های تبلیغاتی و رسانه ای متخصص مشورت شود تا کارایی و اثرگذاری آن مضاعف و نتیجه آن ملموس گردد.