تاثیر تغذیه بر عوارض روانی ابتلا به کووید۱۹

آن‌چه که مدتی است نظر پزشکان و البته روان‌پزشکان را به خود جلب کرده، این است که بهبود یافتگان کووید۱۹، نه از نظر جسمی و نه از روانی، به وضعیت سابق برنمی‌گردند و سلامت خود را کاملا به دست نمی‌آورند؛ چرا که مشخص شده این ویروس، علاوه بر درگیر کردن سیستم ایمنی بدن، به سیستم عصبی نیز حمله کرده و آسیب‌های جدی بر این سیستم وارد می‌کند.

تاثیر تغذیه بر عوارض روانی ابتلا به کووید۱۹


آن‌چه که مدتی است نظر پزشکان و البته روان‌پزشکان را به خود جلب کرده، این است که بهبود یافتگان کووید19، نه از نظر جسمی و نه از روانی، به وضعیت سابق برنمی‌گردند و سلامت خود را کاملا به دست نمی‌آورند؛ چرا که مشخص شده این ویروس، علاوه بر درگیر کردن سیستم ایمنی بدن، به سیستم عصبی نیز حمله کرده و آسیب‌های جدی بر این سیستم وارد می‌کند. چنین است که فرد بهبود یافته، برای بازگشتن به زندگی عادی ممکن است تا مدت‌ها نیاز به روان درمانی هم داشته باشد.
به گفته یک اپيدميولوژيست و عضو کميته مقابله با کرونا درتهران بزرگ، بيش از 50 درصد از بيماران ترخيص شده، از مشکلات روحي و رواني رنج مي‌برند و اين موضوع علاوه بر اين افراد، در ميان کادر درماني و بهداشتي نيز شايع شده است.  رشد اختلالات دوران پسا کرونا روی 4 هزار بیمار بهبود و ترخیص یافته انجام شده  و نشان می‌دهد که هر چه مدت زمان بستری فرد در بیمارستان طولانی‌تر بوده، شدت اختلالت روانی نیز بیشتر بوده است.
یکی از مشکلاتي که در اين افراد مشاهده مي‌شود، مسائل اختلالات خلقي است که در رأس آن مساله اضطراب و پس از آن در درجه کمتري، افسردگي است. مهم‌ترين مشکل رفتاري و رواني مرتبط با کرونا ترس از مرگ و استرس است.
وقتي فردي به يک بيماري جديد ناشناخته و کشنده مبتلا شود، هميشه ترس از اين دارد که نکند به دليل اين بيماري از دنيا برود. علت ترس اين است که وقتي ما با مشکلي مواجه مي‌شويم عملکردهاي شناختي و روان‌شناختي ما دچار آسيب مي‌شود.این افراد بايد متوجه شوند هرکسي که به کرونا مبتلا مي‌شود، نمي‌ميرد، اين مساله يک فاجعه نيست و نبايد به خودشان برچسب بزنند و نبايد جنبه‌هاي مثبت اتفاق را مثل اين‌که بدن‌شان آن‌قدر قوي بوده که بهبود يافته‌اند، ناديده بگيرند. به همه‌چيز از ديدگاه منفي نگاه نکنند و تفکرات دو قطبي و صفر و صدي نداشته باشند، بلکه نسبي‌نگر باشند.
مطالعات متعدد نشان داده‌اند که تغذیه سالم نه تنها باعث ایجاد سلامت در بیماران می‌شود بلکه باعث بهبود روحیه و رفتار افراد می‌شود. غذایی که مردم می‌خورند در واقع بر روحیه آن‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین بسیاری از متخصصان از تغذیه سالم در طول همه‌گیری‌های کروناویروس حمایت می‌کنند زیرا این یکی از روش‌های کاهش اپیدمی افسردگی است که ممکن است با توجه به فشارهای ناشی از آن ایجاد شود.
تحقیقات نشان داده میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، آجیل، ماهی، لوبیا و روغن زیتون می‌توانند خطرات افسردگی را کاهش داده و روحیه و رفتار شخص را بهبود بخشند در حالی‌که رژیم‌های غذایی دیگر که سرشار از کربوهیدرات‌ها، گوشت قرمز و لبنیات پر چرب هستند اثر متضاد دارند.