زردچوبه و خاصيت ضدويروسي آن!

برخي محققان مي گويند علت كم بودن مبتلايان به انواع سرطان در كشور هند، به دليل استفاده زياد مردم آن كشور از زردچوبه است. البته در كشور ما هم زردچوبه در انواع غذاها استفاده مي شود. و پاي ثابت آشپزي سنتي ايراني است.

زردچوبه و خاصيت ضدويروسي آن!

 


برخي محققان مي گويند علت كم بودن مبتلايان به انواع سرطان در كشور هند، به دليل استفاده زياد مردم آن كشور از زردچوبه است. البته در كشور ما هم زردچوبه در انواع غذاها استفاده مي شود. و پاي ثابت آشپزي سنتي ايراني است.
اما اينك دانشمندان كشف
كرده اند كه زردچوبه، خواص ضدويروسي دارد و استفاده آن مي تواند ما را در مقابل برخي از بيماري ها مصون كند. اين روزها اگر به داروخانه ها مراجعه كنيد به راحتي مي توانيد قرص يا كپسول زردچوبه تهيه كنيد؛ يعني اين كه اين ماده را مي توان به عنوان يك مكمل استفاده كرد.
زردچوبه یا زَرده‌چال (Curcuma longa) نوعی گیاه و ادویه‌ای است که از آن گیاه تهیه می‌شود. زردچوبه از رده زنجبیل‌وارها (Liliopsida)، راسته زنجبیل‌ها (Zingiberales)، تیره زنجبیلیان (Zingiberaceae)، گونه زردچوبه‌ای‌ها (Curcuma) است.
پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره‌است که یکی از پرکاربردترین ادویه به‌شمار می‌رود. رویشگاه اصلی این گیاه هند است و قسمت اصلی ادویه معروف کاری را که در بسیاری از غذاهای هندی به کار می‌رود، تشکیل می‌دهد.
ریشه خشک‌شده و آسیاب‌شده آن به تنهایی یا مخلوط با دیگر ادویه‌ها در ایران، پاکستان و هند مصرف زیادی دارد. از برگ‌های آن در بعضی مناطق آسیا به صورت دُلمه نیز استفاده می‌کنند. هرچند زردچوبه به‌عنوان طعم‌دهنده از مواد اصلی ادویه‌ها است، اما از آن به‌عنوان رنگ غذایی نیز در پاره‌ای از مناطق استفاده می‌کنند.
مطالعات نشان می‌دهد کورکومین می‌تواند از آلودگی سلول‌ها به ویروس‌های قابل انتقال دستگاه گوارش (TGEV) جلوگیری نماید. مصرف این ترکیب در دوز بالا به نابودی ذرات ویروس منجر می‌شود.
عفونت ناشی از TGEV موجب بیماری‌ موسوم به گاستروانتریت قابل انتقال در خوک‌ها می‌شود که با اسهال، کم‌آبی شدید و مرگ همراه است.
در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای نابودی این ویروس وجود ندارد. اما محققان در تحقیق جدید دریافتند میزان بالاتر کورکومین موجود در زردچوبه موجب کاهش تعداد ذرات ویروس در محیط کشت سلول شد.
زردچوبه را مي توان به‌عنوان يك دمنوش مورد استفاده قرار داد؛ چای زردچوبه در سال‌های اخیر شهرت زیادی پیدا کرده است و خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی خوبی دارد.چای زردچوبه موجب تقویت و افزایش قدرت دستگاه ایمنی بدن مي‌شود. نتایج پژوهشی که در
 Journal of Clinical Immunology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف این چای تأثیر مثبتی روی درمان اختلالات خودایمنی دارد.
برای تهیه این نوشیدنی کار سختی پیش رو ندارید و به‌راحتی می‌توانید آن‌را در منزل تهیه و از خواص آن بهره‌مند شوید. برای این کار شما صرفاً به آب و زردچوبه نیاز دارید که در تهیه این چای جزو ترکیبات اصلی هستند.
مواد لازم: آب 2 لیوان معادل 400 میلی‌لیتر، زردچوبه 1 قاشق معادل 6 گرم عسل اختیاری، زنجبیل اختیاری. نوش جان!