دیابتی‌ها برای مقابله با کروناویروس چه‌کار کنند؟

تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشور ما بسیار زیاد است؛ آمارهای کشوری نشان می‌دهد، ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال یعنی بیش از پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت و ۱۸ درصد جمعیت نیز زمینه ابتلا به دیابت را دارند که معادل هشت میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

دیابتی‌ها برای مقابله با کروناویروس چه‌کار کنند؟



تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشور ما بسیار زیاد است؛ آمارهای کشوری نشان می‌دهد، ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال یعنی بیش از پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت و
 ۱۸ درصد جمعیت نیز زمینه ابتلا به دیابت را دارند که معادل هشت میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند. سن ابتلا به این بیماری شیرین مدام پائین‌تر می‌آید و این مسئله البته نسبت مستقیم دارد با ناتوانی اقتصادی مردم در تامین غذاهای سالم و رویکرد آنان به فست‎فودها و انواع تنقلات ارزان قیمت صرفا برای سیر نگه‌داشتن خود. دیابتی‌ها این روزها هم با مشکل کمبود انسولین در داروخانه‌ها مواجه‌اند و برای خرید این دارو در بازار سیاه گاه باید تا ده برابر قیمت آن‌را بپردازند؛ در حالی‌که متولیان بهداشت اعلام کرده‌اند که این دارو به داروخانه‌ها عرضه شده اما اصرار از بیماران و انکار از داروخانه‌ها همچنان ادامه دارد. اما دیابتی‌ها پرهیزهای غذایی خاصی هم دارند که باید حتما مراعات کنند و در کنار استفاده از دارو باید به خود کمک کنند تا سیستم ایمنی بدنشان، ضعیف نشده و آنان را مستعد بیماری کووید19 نکند؛ چرا که برخی از مبتلایان و حتی فوتی‌های کووید19 از بین بیماران دیابتی هستند.به گفته یک کارشناس موسسه سلامت و بهداشت عمومی بسیاری از بیماران دیابتی فهرست ترکیبات نوشته شده روی محصولات را معیار انتخاب خوراکی‌ها و موادغذایی قرار می‌دهند. آن‌ها به مقدار قند و شکر موجود در یک محصول نگاه کرده و اگر مقدار آن را معقول تصور کنند، آن محصول را سالم در نظر می‌گیرند. این در حالیست که قند خون نه تنها تحت تاثیر قند موجود در خوراکی بوده، بلکه به‌ شدت تابع کل کربوهیدرات موجود در آن هم هست، به‌ طور مثال یک شکلات بدون شکر ممکن است حاوی هیچ شکری نباشد ولی ۲۰ گرم کربوهیدرات در خود داشته باشد. خوردن این شکلات می‌تواند به‌شدت سطح قند خون را در مدت کوتاهی بالا ببرد که برای بیماران دیابتی به‌ شدت خطرناک است.
از سوی دیگر گلوتن یک نوع پروتئین است که در گندم و جو یافت می‌شود و عامل اصلی تحریک دستگاه گوارش در افراد مبتلا به بیماری سلیاک است، برخی تصور می‌کنند گلوتن همان کربوهیدرات است و محصولی که گلوتن نداشته باشد میزان کربوهیدرات آن نیز صفر است. در حالی‌که تنها تفاوت محصولات بدون گلوتن استفاده از نوع دیگری از کربوهیدرات‌ها و جایگزین کردن جو، گندم با دیگر انواع کربوهیدرات‌ها مثل نشاسته برنج، سیب زمینی و ذرت است، محصولات بدون گلوتن می‌توانند حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات داشته باشند و برای بیماران مبتلا به دیابت به‌عنوان یک محدودیت بزرگ در مقدار مصرف خوراکی‌های مختلف باقی بمانند.
بنابراین دیابتی‌ها باید بدانند که اساسا، تنها این قند و شکر و سایر شیرینی‌ها نیستند که ممکن است سلامت آنان را به خطر اندازد و باید مراقب میزان کربوهیدراتی که بدن خود می‌رسانند نیز باشند.