ضرورت تشکیل بازار بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد؛

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر ضرورت تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی در کشور تأکید کرد و تشکیل این بازار را منوط به حضور و فعالیت ذی‌نفعان دانست.


مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر ضرورت تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی در کشور تأکید کرد و تشکیل این بازار را منوط به حضور و فعالیت ذی‌نفعان دانست.
به گزارش خبرنگار شانا، علی مبینی‌دهکردی  در نشستی با حضور اصحاب رسانه ضمن بیان اقدام‌های انجام‌شده از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به تبیین تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی در کشور پرداخت و از آن به‌عنوان الزام ملی یاد کرد و گفت: توانمندی و ظرفیتی که در زیرساخت‌های اجتماعی و فیزیکی جامعه شکل گرفته است با گذشته قابل قیاس نیست. در صورت سازماندهی، مدیریت و برنامه‌ریزی مطلوب و مناسب و همچنین با مشارکت گسترده تمامی آحاد جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مالی، فنی، اقتصادی و فرهنگی می‌توان به خلق منبع از طریق کاهش تلفات انرژی معادل سالانه ۶ تا ۸ میلیارد دلار در یک بازه زمانی ۱۰ ساله دست یافت.
وی افزود: هم‌اکنون شرایط اقتصاد کشور در شرایط مطلوبی قرار ندارد. اپیدمی شیوع کرونا کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داده و کشور با بیکاری روبه‌رو است و از طرف دیگر اعمال تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌های تکنولوژی، محدودیت در انتقال منابع مالی حاصل از صادرات و سرمایه‌گذاری در عرضه و تقاضای انرژی و تورم و تغییراتی که در نرخ پایه قیمت‌ها شکل گرفته است همه حکایت از شرایط غیرمعمول دارند که باید برنامه‌ای برای برون‌رفت از مشکل پیش‌آمده طرح‌ریزی کرد.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت عنوان کرد: این برنامه در وهله نخست باید به‌عنوان یک ضرورت و اولویت ملی در چارچوب طرح بهینه‌سازی مورد توجه واقع شود و در مرحله بعد باید در نظر داشت که برنامه تدوین‌شده دارای چه خصوصیات و ویژگی‌هایی است و چه ظرفیت‌هایی را باید برای اجرای آن به‌کار گرفت که نخستین گام برای دست یافتن به منابع مالی مورد نیاز رونق اقتصادی، تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی با مشارکت همه ذی‌نفعان فعال در این صنعت است.
مبینی‌دهکردی در ادامه اظهارات خود به شاخص مدیریت تقاضا در مباحث پیرامون انرژی اشاره و اظهار کرد: هدف اصلی از اعمال تحریم‌ها نامتعادل و ناپایدار کردن امنیت انرژی است که با تمرکز بر مدیریت تقاضا می‌توان پایداری و تعادل در امنیت انرژی را به‌وجود آورد که این موضوع مستلزم کارآمد کردن مدیریت تقاضا انرژی در سطح خرد و کلان در همه فعالیت‌های در جریان عرضه، انتقال، تبدیل، توزیع و مصرف انرژی کشور است.
وی اظهار کرد: ظرفیت‌های مطلوبی برای خلق منابع مالی به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی وجود دارد که باید به آنها نیز توجه کرد. بر این اساس خلق منابع مالی با بهره‌گیری از ظرفیت بازار بهینه‌سازی انرژی کشور امکان‌پذیر خواهد شد.