فودبلاگری و آسیب‎های سلامتی

این روزها در شبکه‌های اجتماعی مجازی، به ویژه در اینستاگرام، شغل‌های جدیدی ظهور کرده‌اند که خاص همین فضاها هستند و البته به نوعی شغل کاذب محسوب می‌شوند؛ حتی برخی از جامعه‌شناسان از این نوع مشاغل با عنوان «دستفروشی مجازی» نام می‌برند.

فودبلاگری و آسیب‎های سلامتی



این روزها در شبکه‌های اجتماعی مجازی، به ویژه در اینستاگرام، شغل‌های جدیدی ظهور کرده‌اند که خاص همین فضاها هستند و البته به نوعی شغل کاذب محسوب می‌شوند؛ حتی برخی از جامعه‌شناسان از این نوع مشاغل با عنوان «دستفروشی مجازی» نام می‌برند.
محبوب‌ترین شغل‌ها در این فضا، بلاگری است؛ فودبلاگر اصطلاحاً به فردی گفته می‌‌شود که در صفحه خود در شبکه‌‌های اجتماعی، اطلاعاتی درباره غذا را با دیگران که دنبال‌‌کنندگان او هستند به اشتراک می‌‌گذارد؛ این اطلاعات شامل تجربه‌‌های او از خرید محصولات غذایی از رستوران‌‌ها، قنادی‌‌ها، بستنی‌فروشی‌‌ها و حتی شرکت‌‌های تولید‌کننده محصولات غذایی است. البته این فرد یا بلاگر، مجانی این کارها را انجام نمی‌دهد بلکه وی با قرار داد بستن با رستوران‌ها و شرکت‌های گردشگری و دریافت دستمزدهای آن‌چنانی، به تبلیغ می‌پردازند.
 فودبلاگر فردی که غذاهای مختلف را به شما معرفی کرده و شما را تشویق می‌کند که حتما این غذاها یا روش‌های رژیمی خاص را امتحان کنید. برخی از این فودبلاگرها به ارائه توصیه‌‌های غذایی برای رسیدن به وزن مطلوب می‌‌پردازند؛ گشت‌‌وگذاری در این صفحات و بررسی بسیاری از آن‌‌ها نشان می‌‌دهد بسیاری از افرادی که به ارائه رژیم‌‌های کاهش وزن می‌‌پردازند، کوچک‌ترین تخصصی در زمینه رژیم‌‌درمانی ندارند و با استفاده از برنامه‌‌های غذایی غیراصولی و ارائه رژیم‌‌های غذایی نامتعارف و با محدودیت کالری‌‌های شدید، سلامت بسیاری از مخاطبین خود را به خطر می‌‌اندازند!
از سوی دیگر معمولا این غذاها شامل فست‌فودها و غذاهای سرخ‌کردنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع و ترانس یا شیرینی‌‌های سرشار از قند ساده هستند؛ مصرف زیاد اسیدهای چرب اشباع و ترانس منجر به بالا رفتن کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌‌دهد.به گفته عضو انجمن تغذیه:«علت افزایش علاقه افراد به دنبال کردن این صفحات استفاده از روش‌‌های جدید و خلاقانه در این زمینه است؛ به‌خصوص اگر جمعیت هدف خاصی را نشانه بگیرد، با استقبال بالاتری مواجه خواهد شد؛ استفاده از جلوه‌‌های بصری زیبایی‌شناختی، به اشتراک گذاشتن مسائل زندگی شخصی یا برگزاری مسابقات در این صفحات همگی برای رسیدن به فالوئرهای بالاتر است؛ سودی که خود این صفحات از طریق تبلیغات می‌‌برند، دلیل محکمی برای تلاش‌‌شان در جهت افزایش جذب مخاطب است؛ هرچه صفحات اجتماعی فودبلاگرها در جذب مخاطب موفق‌‌تر باشد، ابعاد تأثیرات ناسالمی که ذکر شد گسترده‌‌تر می‌‌شود.