کمبود ویتامین C را جدی بگیرید

ویتامین C یا ال-آسکوربات یا اسکوربیک اسید، ریز مغذی حیاتی برای گونه‌های پیشرفته پستانداران (انسان و میمون‌)، شمار اندکی از گونه‌های دیگر پستانداران (به‌ویژه خوکچه هندی وخفاش‌ها)، تعدادی از گونه‌های پرندگان و برخی ماهی‌هاست. تقریباً بجز مواردی که در بالا ذکر شد بقیه جانداران این ویتامین را در بدن خود می‌سازند. بنابراین انسان برای دستیابی به ویتامین C ، باید آن‌را از خوراکی‌های مختلف به دست آورد.

کمبود ویتامین C را جدی بگیرید


ویتامین  C یا ال-آسکوربات یا اسکوربیک اسید، ریز مغذی حیاتی برای گونه‌های پیشرفته پستانداران (انسان و میمون‌)، شمار اندکی از گونه‌های دیگر پستانداران (به‌ویژه خوکچه هندی وخفاش‌ها)،  تعدادی از گونه‌های پرندگان و برخی ماهی‌هاست. تقریباً بجز مواردی که در بالا ذکر شد بقیه جانداران این ویتامین را در بدن خود می‌سازند. بنابراین انسان برای دستیابی به ویتامین C ، باید آن‌را از خوراکی‌های مختلف به دست آورد.
ویتامین C  آنتی‌اکسیدان است، یعنی از آسیب رادیکال آزاد به سلول‌ها و بافت‌های بدن جلوگیری کرده و باعث تقویت دستگاه ایمنی می‌شود. این ویتامین موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید می‌شود. همچنین این ویتامین به افزایش قدرت ایمنی بدن استحکام لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. این ویتامین هم‌چنین باعث ساخت کلاژن (قوی‌ترین بخش بافت پیوندی که تمام اعضای بدن را در کنار هم نگه می‌دارد) شده و در پیشگیری از بالارفتن کلسترول خون و ایجاد لخته‌های خونی در رگ مؤثر است.
ویتامین ث برای ساخت کلاژن لازم است. بدن به این ماده برای سلامت و اصلاح بافت‌های مختلف بدن نیاز دارد، این بافت‌ها عبارتند از:پوست، استخوان، غضروف، رباط‌ها و تاندون‌ها، یواره رگ‌های خونی و دندان‌ها.
غذاهای سرشار از ویتامین ث گوناگونی وجود دارد، این غذاها شامل: مرکبات، مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو ترش و شیرین، انواع توت‌ها یا بری‌ها مانند توت فرنگی،بلوبری و کرنبری، گرمک و هندوانه، کیوی، سبزیجاتی مانند اسفناج، فلفل سبز و قرمز، گوجه، گل کلم، کاهو، بروکلی، کلم بروکسل و سیب‌زمینی. برخی از غذاها مانند غلات صبحانه  با اضافه کردن ویتامین ث غنی می‌شوند. هم‌چنین شیر تازه، ماهی و جگر و قلوه گاو و گوسفند هم حاوی مقادیر فراوانی از این ماده هستند.بیش‌تر
ویتامین C رژیم غذایی انسان از میوه‌ها و سبزیجات تامین می‌شود. پختن میوه‌ها و سبزیجات میزان ویتامین موجود در آن‌ها را تا یک سوم کاهش می‌دهد.