افزایش اغلب انواع عوارض در قبال کدام خدمات بهبود یافته؟

مدتی است دولت و برخی نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ... بر میزان عوارضی که از قبل دریافت می‌کردند افزوده‌اند، البته دریافت‌های دیگری هم از مردم انجام می‌شود که اگرچه نام مستقیم عوارض را بر خود ندارند، اما در عمل به‌نحوی همان عوارض هستند، مانند کسر وجه در قبال انواع تراکنش توسط بانک‌ها که آن‌هم شامل افزایش شده.طبق تعریف، عوارض شامل سه نوعِ ملی، پایدار و محلی می‌باشد؛ معمولا عوارض به‌عنوان جبران هزینه‌هایی که یک موسسه عمومی مثل شهرداری می‌کند در مقابل انجام کار یا خدمتی دریافت می‌شود و مستقیم یا غیرمستقیم از مصوبات مجلس است. در حقوق ایران عوارض مختص شهرداری است و شهرداری در قبال انجام خدمات از شهروندان دریافت می‌دارد ومهم‌ترین منبع درآمد شهرداری محسوب می‌شود.


مدتی است دولت و برخی نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ... بر میزان عوارضی که از قبل دریافت می‌کردند افزوده‌اند، البته دریافت‌های دیگری هم از مردم انجام می‌شود که اگرچه نام مستقیم عوارض را بر خود ندارند، اما در عمل به‌نحوی همان عوارض هستند، مانند کسر وجه در قبال انواع تراکنش توسط بانک‌ها که آن‌هم شامل افزایش شده.طبق تعریف، عوارض شامل سه نوعِ ملی، پایدار و محلی می‌باشد؛ معمولا عوارض به‌عنوان جبران هزینه‌هایی که یک موسسه عمومی مثل شهرداری می‌کند در مقابل انجام کار یا خدمتی دریافت می‌شود و مستقیم یا غیرمستقیم از مصوبات مجلس است. در حقوق ایران عوارض مختص شهرداری است و شهرداری در قبال انجام خدمات از شهروندان دریافت می‌دارد ومهم‌ترین منبع درآمد شهرداری محسوب می‌شود.
لازم است در این‌جا به انواع عوارضی که فقط شهرداری از مردم دریافت می‌شود اشاره گذاریی بکنیم: عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض خودرو ، عوارض موتور سیکلت، عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیرمسکونی، عوارض آزادراه‎ها، عوارض محل کسب‌وکار، ۵ درصد بلیط مسافر، صدور پروانه ساختمانی کسب‌وپیشه حِرَف‌ومشاغل خاص، عوارض بلیت سینما و تئاتر و...
با یک نگاه اجمالی به این لیست، متوجه می‌شویم که برای صرفا زنده‌مانی در یک شهر، یک شهروند باید چه‌قدر هزینه کند و همه این هزینه‌ها، جدای از تمام هزینه‌های دیگر زندگی است که مدام در حال افزایش است، بماند که عوارض نیز به موازات افزایش هزینه‌های زندگی در اثر تحریم، کاسبی تحریم، تورم و پاندمی، مدام در حال افزایش‌اند و حالا خبر جدید این‌که عوارض خروج از کشور نیز افزایش 100 درصدی یافته است. اما داستان دریافت عوارض به همین‌جا ختم نمی‌شود و نخواهد شد، به دلیل کنترل تردد مردم در شهرهای قرمز و نارنجی و زرد، از ساعت
9 شب تا 4 صبح، جریمه‌ای 200 هزارتومانی دریافت می‌شود؛ یعنی هرکس که مجبور است در این بازه زمانی با خودرو در شهر تردد کند، می‌تواند، اما باید پولش را بدهد! که به‌نوعی عوارض خروج از درب منزل است! هر خودوریی که بخواهد یا مجبور باشد سفر بین شهری در استان‌های قرمز و زرد و نارجی داشته باشد، می‌تواند سفر کند، اما باید یا مجوز داشته باشد، یا باید پولش را بدهد؛ تا یک میلیون تومان،  و این‌هم چیزی شبیه به عوارض است! در واقع مشکلی با تردد در دوران پاندمی و کوران آن و هشدار وزارت بهداشت وجود ندارد تا وقتی‌که هرکس دلش می‌خواهد یا ناچار است تردد کند، عوارضش را بپردازد. این است نحوه کنترل پاندمی کرونا و در خانه و در شهرمانی، که دریافت جریمه خروجش- کم‌کم همان عوارض-  به روزی 50 هزار خودرو هم می‌رسد! عوارض نفس‌کشیدن را داریم با تنفس گوگرد می‌پردازیم و این داستان ادامه دارد.