۵ فناوری پیشرفته که آلودگی هوا را کاهش می‌دهند

آلودگی هوا معضلی است که گریبان‌گیر زندگی و سلامت شهر‌های بزرگ شده، اما می‌توان با فناوری‌های مختلف با آن مقابله کرد.


قسمت اول
آلودگی هوا معضلی است که گریبان‌گیر زندگی و سلامت شهر‌های بزرگ شده، اما می‌توان با فناوری‌های مختلف با آن مقابله کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با توسعه شهرنشینی و استفاده انبوه از وسایل نقلیه، تجهیزات گرمایشی و صنایع آلاینده، هوای سالم به گوهر نایاب این روز‌های شهر‌های بزرگ بدل شده است و فناوری، برای حل این معضل پیشگام شده است؛ بنابراین پاکسازی هوا از آلودگی‌ها در شهر‌های بزرگ جهان به یکی از موضوعات اصلی و محور‌های اصلی تبدیل شده است.
تحلیل‌ها در مورد آلودگی هوا، نقش فناوری‌های پیشرفته را در مقابله با این چالش مد نظر قرار داده است. از جمله وسایل نقلیه با آلایندگی کم مانند تجهیزات برقی، هیبریدی و سوخت مایع، نرم‌افزار‌های به اشتراک‌گذاری خودرو‌ها و استفاده از منابع انتشار کم‌تر گرما و انرژی.
در حالی که نقش تعدادی از فناوری‌ها در کاهش آلودگی هوا کارآمد شده است، فناوری‌های جدید دیگری نیز در حال ظهور هستند که می‌توانند در آینده بهتر و سلامت جامعه نقش داشته باشند.
 انرژی‌های نو
یکی از راه حل‌های فناورانه برای مقابله با انتشار گاز‌های آلاینده به ویژه در خودرو‌های دیزلی، استفاده از سوخت‌های جایگزین است.در حالی که استفاده از انرژی‌های نو، سامانه‌های سوخت‌رسانی متفاوتی را ارائه می‌دهند، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که امکان کاهش آلایندگی سوخت‌های فعلی مانند گازوئیل برخوردار است.
آزمایش‌ها نشان داده است که استفاده از سوخت گاز به مایع (GTL) فناوری کارآمدی است که در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و کشتی‌ها می‌تواند باعث کاهش انتشار گاز آلاینده اکسید نیتروژن به میزان ۳۷ درصد و کاهش میزان انتشار ذرات معلق به میزان ۳۸ درصد، بسته
به نوع وسیله نقلیه شود.
 فرآورده‌های شیمیایی فناورانه
کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای همچنین می‌تواند با بهبود چرخه احتراق سوخت در وسایل نقلیه موجود از طریق استفاده از مواد افزودنی حاصل شود.فناوری تولید شده توسط یک شرکت دانش‌بنیان، این کار را با تغذیه مقدار اندکی هیدروژن در هوای ورودی خودرو انجام می‌دهد به گونه‌ای که باعث سوختن کارآمدتر سوخت خودرو می‌شود.آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این کار باعث افزایش بازدهی سوخت می‌شود، در حالی که میزان انتشار هیدروکربن‌ها و مونوکسید کربن را کاهش می‌دهد.
این فناوری می‌تواند در اتومبیل‌ها و وانت‌های موجود که از بنزین یا گازوئیل استفاده می‌کنند استفاده شود و در صورت تجاری‌سازی به صورت گسترده در دسترس باشد، گرچه تا به امروز در ابعاد بسیار محدودی مورد استفاده قرار گرفته است.
ادامه دارد...