تب‌وتاب بازار خودرو و افزایش سرقت قطعات!

خودرو و خودروسازی در کشور ما، متاثر از دیگر جنبه‌های درگیر بحران تحریم و کرونا، دچار مشکلات فراوانی است. اگر بخشی از مشکلات خودرویی را می‌توان به تحریم و کرونا نسبت داد، به همان میزان بخشی دیگر از این مشکلات را باید به برخی سوءمدیریت‌ها هم مربوط دانست و نمی‌توان از روی این بخش به سادگی عبور کرد، هر بحرانی نیازمند مدیریت است و خودروسازی هم اگر دچار بحران شده، نیازمند آن است که با کمک کارشناسان زبده این بحران‌زدگی را مدیریت کرده و از اثرات سوء آن بر بازار بکاهد. اما در این مدت، نه تنها شاهد مدیریت این بحران نبوده‌ایم که دیده‌ایم خودروسازی‌ها، تنها با گران‌کردن خودروها به بهانه‌های مختلف، و بدون افزایش و تغییر در کیفیت، با این بحران مواجه شده و آن‌را بر مشتریان فرا فکنی کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که خودروسازان برای گران‌کردن عنوان می‌کنند، کمیاب و یا گران‌شدن قطعات است.

خودرو و خودروسازی در کشور ما، متاثر از دیگر جنبه‌های درگیر بحران تحریم و کرونا، دچار مشکلات فراوانی است. اگر بخشی از مشکلات خودرویی را می‌توان به تحریم و کرونا نسبت داد، به همان میزان بخشی دیگر از این مشکلات را باید به برخی سوءمدیریت‌ها هم مربوط دانست و نمی‌توان از روی این بخش به سادگی عبور کرد، هر بحرانی نیازمند مدیریت است و خودروسازی هم اگر دچار بحران شده، نیازمند آن است که با کمک کارشناسان زبده این بحران‌زدگی را مدیریت  کرده و از اثرات سوء آن بر بازار بکاهد. اما در این مدت، نه تنها شاهد مدیریت این بحران نبوده‌ایم که دیده‌ایم خودروسازی‌ها، تنها با گران‌کردن خودروها به بهانه‌های مختلف، و بدون افزایش و تغییر در کیفیت، با این بحران مواجه شده و آن‌را بر مشتریان فرا فکنی کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که خودروسازان برای گران‌کردن عنوان می‌کنند، کمیاب و یا گران‌شدن قطعات است.  
همین اسفندماه سال گذشته بود که سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به نوسانات قیمت در بازار لوازم یدکی گفته بود:«احتمال این‌که در روزهای آینده قیمت لوازم یدکی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گران شود، وجود دارد.» به گفته او، عواملی مانند افزایش «حقوق کارگر و نرخ بیمه»، «تورم» و «افزایش نرخ ارز» از دلایل آن پیش‌بینی بود.
حالا و در سال 1400، آن پیش‌بینی، به حقیقت پیوسته و قطعات با افزایش قیمت سرسام‌آوری مواجه شده‌اند. این مسئله البته که بر گران‌شدن چندین‌باره خودروها تاثیر گذاشته، اما یکی از تاثیرات مهم‌ افزایش قیمت، سرقت قطعات خودروهای مردم است. افزایش قیمت در کنار عواملی چون «کمبود قطعات در بازار» و «مشکلات معیشتی»، زمینه لازم برای «افزایش سرقت» لوزام یدکی را پدید آورده است. هم‌چنین در چراییِ افزایش سرقت‌های قطعات یدکی، می‌توان به «گسترش فقر و بیکاری» در کنار«کمیابی قطعات خودروها» اشاره کرد؛ چنان‌چه رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، در این خصوص گفته:«اگر بگوییم مسائل و مشکلات مختلف جامعه در حوزه جرایم تاثیری ندارد، حرف بیهوده‌ای است؛ یقینا مشکلات مختلف، به‌ویژه مشکلات اقتصادی، در حوزه جرایم تاثیرگذار است.»
تاثیر دیگری که در این مورد مشاهد می‌شود استفاده از خودروهای فرسوده است؛به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از امسال  تعداد خودروهای فرسوده با رشد چهل درصدی،  به رقم ۵۰۰ هزاردستگاه در سال رسیده. بر اساس این گزارش، این رقم در چهارسال آینده به یک میلیون دستگاه خودرو فرسوده در سال خواهد رسید . رشد سرسام‌آور خودروهای فرسوده در کنار تبعاتی هم‌چون «افزایش مصرف سوخت»، 
«هدررفت انرژی» و «افزایش آلودگی هوا»، یعنی این‌که مصرف‌کنندگان نه قدرت تعویض خودروی خود را دارد و نه توان تعویض قطعات گران شده را.