شرایط جدید اخذ مجوز رشته گرایش‎ها امسال اجرا می‎شود

با تصویب شورای گسترش؛

شرایط جدید اخذ مجوز رشته گرایش‎ها امسال اجرا می‎شود

با تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی «شرایط جدید اخذ مجوز رشته -گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» از امسال اجرایی می‌شود.
به گزارش مهر، با تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی «راهبرد جدید اخذ مجوز رشته -گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» از امسال اجرایی می‌شود.
شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در راستای سیاست تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و ساماندهی توسعه رشته‌های دانشگاهی، راهبرد پیشنهادی در موضوع ساماندهی اخذ مجوز رشته -گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را مورد بررسی قرار داد و مقرر شد:
الف- ضمن بررسی امکان پذیری استفاده از رتبه بندی‌های بین‌المللی در کنار نظام رتبه بندی داخلی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سه دسته به شرح زیر رتبه بندی شوند:
دسته اول: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حائز رتبه ۱ تا ۲۰
دسته دوم: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حائز رتبه ۲۱ تا ۵۰
دسته سوم: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حائز رتبه ۵۱ به بعد
ب- راهبرد جدید اخذ مجوز رشته-گرایش در هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی با توجه به مراحل زیر اجرایی می‌شود.
۱.برنامه راهبردی دانشـگاه/مؤسسه ‌حسب مورد پس از تأیید شورای دانشگاه / مؤسسه و هیئت امنای ذیربط، ملاک اصلی اخذ مجوز رشته است.
۲.در صورت وجود این برنامه، لازم است درخواست ایجاد رشـته توسط دانشـگاه/ مؤسسه پس از بررسی تأییـد اولیه در دفتر گسترش آموزش عالی تأیید و توسط کارگروه تخصصی ذی ربط و مبتنی بر شاخص‌های 
تعیین شده توسط شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، کمیت و کیفیت هيات علمی و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرد.
نظر کارگروه تخصصی برای بررسی نهایی به کمیسیون آموزش عالی ارسال شده و در صورت تأیید کمیسیون، برای تصویب به شورای گسترش 
و برنامه‌ریزی آموزش عالی ارائه شود.
تذکر ۱: درخواست‌های دانشگاه‌های دسته اول بی نیاز از بررسی توسط کارگروه‌های تخصصی و کمیسیون آموزش عالی در شورای گسترش 
و برنامه‌ریزی آموزش عالی قابل طرح و بررسی است.
تذکر ۲: درخواست‌های دانشگاه‌های دسته دوم پس از تأیید اولیه دفتر گسترش آموزش عالی و رئیس کارگروه تخصصی (در صورت نیاز)، به ترتیب قابل طرح در کمیسیون آموزش عالی و شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.
تذکر ۳: باقی بودن اجازه پذیرش دانشجو در رشته-گرایش‌های دارای مجوز قطعی، به تداوم حفظ شرایط لازم علمی و آموزشی منوط و موکول است و در صورت از دست رفتن یک یا چند شرط، به تشخیص 
معاونت آموزشی وزارت عتف و با تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، حسب مورد نسبت به جلوگیری از ادامه پذیرش دانشجو یا ابطال مجوز رشته اقدام خواهد شد.