گرانی زیرپوستی نان و امنیت غذایی مردم

در مورد گران شدن نان تصمیم گرفته شده،رئیس اتحادیه نانوایان تهران می‌گوید:«اما به ما گفتند فعلا اعلام نکنید.»! این در حالیست که با هر گرانی، هم از کمیت نان و هم از کیفیت نان کاسته می شود؛ در حالی‌که گرانی دقیقا بدین معناست که کالا بتواند کیفیت ویژه خود را حفظ کند، اما غلبه سوداگری بر بازار، این روش درست درآمدزایی و بازارگردانی را نمی‌پسندد، چون در کنار اقتصاد، اخلاق کاسبی هم دچار بحران شده است.

در مورد گران شدن نان تصمیم گرفته شده،رئیس اتحادیه نانوایان تهران می‌گوید:«اما به ما گفتند فعلا اعلام نکنید.»! این در حالیست که با هر گرانی، هم از کمیت نان و هم از کیفیت نان کاسته می شود؛ در حالی‌که گرانی دقیقا بدین معناست که کالا بتواند کیفیت ویژه خود را حفظ کند، اما غلبه سوداگری بر بازار، این روش درست درآمدزایی و بازارگردانی را نمی‌پسندد، چون در کنار اقتصاد، اخلاق کاسبی هم دچار بحران شده است. بنایراین با گران شدن هرچیزی، هم از اندازه و هم از کیفیت کاسته می‌شود. در طول چند سال اخیر،نان هم از روند گرانی در امان نمانده، و این قوت‌لایموت هم کم‌کم در سفره‌های مردم در حال اکتفا کردن به سهم کوچک خود است. گرانی نان را بگذاریم در کنار گزارش‌های دردناکی از این قرار:
نخست: به گفته یک اقتصاددان و پژوهشگر:«۹۵ درصد مردم قادر به افزایش مصرف خود نیستند. همین قدرت خرید مردم نسبت به تورم
 ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ به‌ویژه برای بخش کالایی. در حال حاضر قدرت خرید مردم کمتر از نصفِ ۳ سال پیش است.» در کنار کاهش قدرت خرید تا این میزان، اگر نان هم گران شود، تکلیف سفره مردم چیست؟
دوم: دبیرانجمن واردکنندگان برنج از کاهش مصرف برنج به دلیل گرانی آن خبر داده و می‌گوید:«افزایش قیمت برنج باعث شده از جمعیت 
۸۲ میلیون نفری مردم ایران فقط ۱۵ میلیون نفر بتوانند به‌راحتی برنج بخرند و از امکان مصرف این محصول برخوردار باشند.»پیش‌تر نیز مرکز آمار ایران در گزارش سالیانه تورم، نرخ رشد تورم در برنج خارجی در بازه زمانی پایان سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۳۹۹ را ۱۵۰ درصد اعلام کرده بود.
وی  درباره امنیت غذایی مردم هم هشدار داده و می‌گوید: «طبق آمار‌ها و برآورد‌ها تا ۷۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در دهک‌های متوسط و ضعیف درآمدی دسته‌بندی می‌شوند. افزایش قیمت برنج باعث شده حداکثر تا ۱۵ میلیون نفر که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد، از امکان مصرف این محصول مغذی برخوردار باشند. در شرایطی که وضع قیمت اقلام پروتئینی مثل گوشت، مرغ و تخم‌مرغ هم خراب است، کاهش مصرف برنج اصلا خبر خوبی نیست. تغییر احتمالی شرایط آب و هوایی و افت تولید در سال‌جاری، می‌تواند وضع را از این هم بدتر کند و با افزایش بیشتر قیمت‌ها حذف برنج از سفره‌ها را سرعت بخشد.»
با تسریع روند حذف برنج از سفره مردم، اما حالا خبر گران شدن نان هم در پیش است، در حالی‌که ضعف اقتصادی مردم تاب و توان چندانی برای تحمل گرانی‌های فزاینده را ندارد.