پیامدهای بحرانی آموزشی درپی بحران کووید۱۹

با بروز پاندمی کرونا، مراکز پرتراکم و پرجمعیتی مانند مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و این تعطیلی هنوز و بعد از تقریبا ۱۵ ماه، همچنان ادامه دارد و دانش‌آموزان و دانشجویان به‌صورت آنلاین، در کلاس درس حاضر می‌شوند. اما همین امر، پس از مدتی موجب اتفاقات قابل پیش‌بینی شده؛ برخی دانش‌آموزان، اینترنت و والدین خود را برای همراهی و کمک به پاسخ دروس در پشت صحنه به یاری طلبیدند و همین امر اکنون به بحرانی در امر آموزش در اغلب نقاط جهان تبدیل شده؛ برخی دانش‌آموزان انجام تکالیف و پاسخ به پرسش‌های معلم را به والدین خود محول کرده و یا افرادی را برای این کار استخدام کرده‌اند؛ کم نیستند دانش‌آموزان و دانشجویانی که از طریق فضاهای مجازی اعلام کرده‌اند در قبال دریافت مبلغی، حاضرند به‌جای دانش‌آموزان تکلیف انجام داده و امتحان بدهند. در این میان البته،شنيده شده آموزگاران نیز از چنین پیشنهادهایی در امان نمانده‌اند.تعدادی از معلمان گفته‌اند برخی والدین به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند که در ازای دریافت مبلغی متناسب با سختی دروس بین ۵٠٠ تا ٧٠٠ هزار تومان، در امتحانات به‌جای فرزندان‌شان حاضر شده و برای‌شان نمره کسب-درج- کنند!

پیامدهای بحرانی آموزشی درپی بحران کووید۱۹

 با بروز پاندمی کرونا، مراکز پرتراکم و پرجمعیتی مانند مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و این تعطیلی هنوز و بعد از تقریبا 15 ماه، همچنان ادامه دارد و دانش‌آموزان و دانشجویان به‌صورت آنلاین، در کلاس درس حاضر می‌شوند. اما همین امر، پس از مدتی موجب اتفاقات قابل پیش‌بینی شده؛ برخی دانش‌آموزان، اینترنت و والدین خود را برای همراهی و کمک به پاسخ دروس در پشت صحنه به یاری طلبیدند و همین امر اکنون به بحرانی در امر آموزش در اغلب نقاط جهان تبدیل شده؛ برخی دانش‌آموزان انجام تکالیف و پاسخ به پرسش‌های معلم را به والدین خود محول کرده و یا افرادی را برای این کار استخدام کرده‌اند؛ کم نیستند دانش‌آموزان و دانشجویانی که از طریق فضاهای مجازی اعلام کرده‌اند در قبال دریافت مبلغی، حاضرند به‌جای دانش‌آموزان تکلیف انجام داده و امتحان بدهند. در این میان البته،شنيده شده آموزگاران نیز از چنین پیشنهادهایی در امان نمانده‌اند.تعدادی از معلمان گفته‌اند برخی والدین به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند که در ازای دریافت مبلغی متناسب با سختی دروس بین ۵٠٠ تا ٧٠٠ هزار تومان، در امتحانات به‌جای فرزندان‌شان حاضر شده و برای‌شان نمره کسب-درج- کنند!
چنین اتفاقات ناگواری، طبعا بر سطح سواد و دانش‌اندوزی دانش‌آموزان تاثیر سوء خواهد گذاشت؛ چراکه بدون در نظرگرفتن بحران کرونا که موجب گرایش به چنین تقلب‌هایی شده، وضعیت علمی دانش‌آموزان ما در 
سطوح جهانی هم چندسالی است دچار افت شده؛ جدیدترین آماری که به‌صورت رسمی در مورد نظام آموزشی کشورما منتشرشده نشان می‌دهد:
«۳۰ درصد دانش‌آموزان ایرانی به حداقل توانایی‌های سواد نمی‌رسند!»
این آمار از مجموعه ارزیابی‌های بین‌المللی ازعلم ریاضی وعلوم (TIMSS) دانش‌آموزان در سراسر جهان به‌دست آمده است.
البته بحران کرونا یک آمار۳۰ درصدی دیگری هم به نظام آموزشی کشورما تحمیل کرده؛ معاون وزیر آموزش‎وپرورش اخیرا گفته است:
«در شرایط کرونایی، ۳۰ درصد دانش‌آموزان شامل ۵ میلیون نفر از تحصیل محروم شده و بازمانده‌اند.» به‌عبارت ساده در حال حاضر 
۳۰ درصد دانش‌آموزان از تحصیل محروم هستند و ۳۰ درصد آنانی که تحصیل می‌کنند به حداقل توانایی‌های سواد نمی‌رسند.این یعنی بحران درهم تنیده در ساختار نظام آموزشی کشور.