نگرانی از آمارهای فقر در کشور

آمارهایی که از خط فقر در کشور شنیده می شود دیگر تعجب برانگیز نیست و مخارج روزانه مردم نشان می دهد که امروز تعیین درآمد ۱۰ میلیون تومانی درماه برای خط فقط نه تنها گزافه نیست که حتی با مراعات و مماشات تعیین شده است.

نگرانی از آمارهای فقر در کشور

آمارهایی که از خط فقر در کشور شنیده می شود دیگر تعجب برانگیز نیست و مخارج روزانه مردم نشان می دهد که امروز تعیین درآمد 10 میلیون تومانی درماه برای خط فقط نه تنها گزافه نیست که حتی با مراعات و مماشات تعیین شده است.
وقتی خرید تنها چند قلم خوراکی همچون گوشت و مرغ و تخم مرغ و ماست و پنیر و شیر و حبوبات با رقم های میلیونی تامین می شود، دیگر نمی توان انتظاری برای کفایت درآمدها به اجاره مسکن و حوزه های درمان و آموزش و حمل و نقل و ... داشت.
بنابر آماری که پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان منتشر کرده است، در سال های اخیر مساحت زیر خط فقر به شدت افزایش یافته تا جایی که از هر سه نفر در ایران، یک نفر فقیر است. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که در این پایش، شاغلان فقیر را در نظر نگرفته‌اند؛ که اگر در نظر گرفته شود، از آن دو نفر، یک نفر دیگر نیز قطعاً فقیر واقعی است.
متاسفانه عدم تطابق درآمدها با هزینه های مردم،موجب افزایش مساحت زیرخط فقر شده و در عین حال سفره مردم به شدت کوچکتر شده است.براساس آمارهای اعلامی مصرف گوشت و مرغ مردم در طی یک ماه از سه بار مصرف به یک بار رسیده است و مردم به سبب عدم توانایی خرید برنج ایرانی با قیمت بیش از 40 هزارتومان به مصرف خرده برنج و برنج های خارجی روی آورده اند.
مسلماً اگر فکری به حال فقیرتر شدن جامعه نشود،این جامعه فقیر که امروز از بابت تنگناهای معیشتی در فشارهستند، درآینده ای نچندان دور در زمینه های مختلف تغذیه ای،سلامت جسمی و روانی، رشد فکری، رشد تحصیلی و رسیدگی به ملزومات پزشکی و رفاهی نیز دچار فقر خواهند شد و این موضوع تبعات بسیار سنگینی برای کشور و نسل جوان امروز و فردا خواهد داشت.
نباید اجازه داد فقرمالی به زمینه های دیگر کشیده شود و مولفه های رشد و توسعه انسانی را درکشورمان تحت تاثیر قراردهد. فقر در این زمینه، موجبات کاهش رشد در عرصه های مختلف را سبب خواهد شد. باید به فکر آینده کشور و ملت باشیم.