جایگاه پاسپورت در مراودات توسعه ای

اخیراً براساس بررسی های وبسایت "ایندکس پاسپورت" رده بندی و جایگاه پاسپورت کشورهای مختلف مشخص شده که امارات با امکان ورود بدون ویزا یا ویزای فرودگاهی به ۱۵۹ کشور در مقام اول معتبرترین جهان قرار گرفت. براساس این گزارش اماراتی ها تنها برای سفر به ۳۴ کشور در جهان نیاز به دریافت ویزا قبل سفر دارند.

جایگاه پاسپورت در مراودات توسعه ای

 


اخیراً براساس بررسی های وبسایت "ایندکس پاسپورت" رده بندی و جایگاه پاسپورت کشورهای مختلف مشخص شده که امارات با امکان ورود بدون ویزا یا ویزای فرودگاهی به ۱۵۹ کشور در مقام اول معتبرترین جهان قرار گرفت. براساس این گزارش اماراتی ها تنها برای سفر به 34 کشور در جهان نیاز به دریافت ویزا قبل سفر دارند.
از جمله ملاک های مورد بررسی در این رده بندی داشتن روابط و تعاملات میان حکومت ها و ملت ها در قالب مراودات تجاری و اقتصادی می باشد.
البته از دیگر ملاک های این رده بندی درآمدهای سرانه کشورها نیز بوده است که امارات را به سبب تبدیل شدن آن به قلب تپنده تجارت جهانی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا به این جایگاه رسانده است.
اما جایگاه پاسپورت ها جدای از ویژگی هایی که در میان افکارعمومی دارد، نشانه ای از معیارها و ملاک های توسعه است که بیانگر حرکت صحیح و با برنامه کشورها در مسیر رشد همه جانبه است. این مسیر در برگیرنده حوزه های علمی،آموزشی،تجاری،فرهنگی،سیاسی،نظامی ومسائل دیگر می شود.اگر در مسیر توسعه هریک از معیارهای بالا را نادیده بگیریم و توان خود را بریک یا چند مورد از آنها معطوف کنیم،قطعاً موفقیت های پایدار محقق نخواهد شد.
اگرامروز می بینیم که امارات درحال رشد همه جانبه است باید بپذیریم که روند حرکتی آنها بهتر و موثرتر بوده است. مسلماً ما توانایی و
پتانسیل های بسیاری در قیاس با همسایگان داریم،اما تازمانی که تعاملات ما همواره با محدودیت همراه باشد،این مهم میسر نخواهد شد و توازن توسعه درکشورمان تحقق نمی یابد.