برنامه دولت برای کاهش مصرف روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین

برنامه دولت برای کاهش مصرف روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از گام‌های توسعه سی‌ان‌جی و برنامه دولت برای کاهش مصرف روزانه
 ۱۰ میلیون لیتر بنزین خبر داد.
به گزارش شانا، جلیل سالاری در این باره می‌گوید: به میزان ۲۸ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت استفاده از سی‌ان‌جی به‌جای بنزین داریم، اما از این ظرفیت هم به‌طور کامل استفاده نمی‌شود. به‌طوری که روزانه فقط ۲۰‌تا۲۲ میلیون مترمکعب سوخت سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه ما به‌دنبال توسعه سهم گاز در سبد سوخت خودروها هستیم، افزود: با توجه به ظرفیت خالی موجود و اهمیت توسعه سهم گاز در سبد سوخت مصرفی، تمایل داریم که مصرف سی‌ان‌جی بیشتر شود، البته موانعی در این مسیر وجود دارد، از جمله قیمت بنزین.
به‌گفته سالاری، قانون بر توسعه گاز فشرده طبیعی سی‌ان‌جی تا
۲۰ درصد از سبد سوخت تأکید دارد که همین حالا هم تقریباً این سهم محقق شده است.
اما بر اساس سند تأمین انرژی بخش حمل‌ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰ سهم سوخت سی‌ان‌جی در ناوگان حمل‌ونقل در افق تقریباً بیست‌ساله از ۱۵.۲۵ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۲۲.۷۸ درصد در سال ۱۴۲۰ باید افزایش یابد.
درباره برنامه تحقق این سند، سالاری می‌گوید: اکنون نیز ظرفیت افزایش سهم وجود دارد و با زیرساخت‌های موجود برای توسعه سهم سی‌ان‌جی حداقل ۶ میلیون لیتر دیگر می‌توان از مصرف روزانه بنزین کاست، اما مسائلی مانند سهمیه‌ها و قیمت بنزین اجازه نمی‌دهد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: تبدیل یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودرو بنزینی به گازسوز در قانون بوده که تاکنون برای ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو عمومی انجام شده است. مابقی نیز در برنامه است که انجام شود. با هفت پیمانکار نیز به این منظور قراردادهایی بسته شده و اعلام شده است که وانت بارها برای تغییر کاربری مراجعه کنند. اما با وجود این، استقبال چندانی نشده است.
سالاری درباره علت ناموفق بودن طرح، گفت: برای این مسئله به چند دلیل انگیزه‌ای نبود که مهم‌ترین آن بحث قیمت‌هاست. اگر وانت بارها تغییر کاربری دهند، سهمیه بنزین را باید کم می‌کردیم. اما به خاطر نحوه قیمت‌گذاری بنزین و سی‌ان‌جی تمایلی به تغییر کاربری وجود ندارد.
 خودروسازی‌ها و بی‌علاقگی به تولید خودرو پایه گازسوز
اگرچه این هفته قراردادی برای تولید خودروهای پایه گازسوز امضا شد، اما کارشناسان می‌گویند که برای خودروسازان تولید محصولات گازسوز به صرفه نیست و تمایلی به این موضوع دیده نمی‌شود.سالاری در این باره افزود: خودروسازان تمایل ندارند که این نوع خودروهای پایه گازسوز را تولید کنند و مسائل مرتبط با قیمت یکی از دلایل این بی‌علاقگی تولیدکننده است.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به مدیریت اصولی مصرف سوخت در صنعت خودروسازی در پی امضای قرارداد اخیر و نقش حمایتی وزارت نفت، تصریح کرد: لازم است که تلاش خودروسازان در این زمینه مضاعف شود.
اما جدا از بحث تولید خودرو با پایه گازسوز، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به طرح تبدیل خودروهای بنزینی به‌گازسوز از جمله وانت بارها که فعلاً در لیست برنامه‌هاست اشاره می‌کند و از برنامه‌های تقویت این بخش می‌گوید.به‌گفته سالاری برای مرحله نخست تبدیل ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو عمومی در برنامه است که از محل این اقدام‌ها در مجموع صرفه‌جویی به میزان ۱۸۰ میلیون لیتر بنزین یا به‌عبارتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار ارز شده است.