لطفاً منابع وام های مختلف را مشخص کنید

مردم می توانند تا ۷۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن بگیرند، متقاضیان وام ازدواج می توانند تا ۱۲۰ و در مواردی ۱۵۰ میلیون وام بگیرند، افراد دارای حقوق می توانند بدون ضامن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از بانک ها وام بگیرند. اینها وعده هایی است که هر روز از نمایندگان مجلس مصوب می شود و دولت نیز آن را تایید می کند. اما وقتی به سراغ بانک ها می روید تا درخواست یکی از این وام ها را بدهید با جوابی سربالا و به قولی "از سر باز کن" مواجه می شوید. آن دسته از کارکنان بانک ها که صداقت دارند علناً می گویند نمی توانیم وامی پرداخت کنیم چون بودجه و منابع آن را نداریم!

لطفاً منابع وام های مختلف را مشخص کنید

 


مردم می توانند تا 70 میلیون تومان وام ودیعه مسکن بگیرند، متقاضیان وام ازدواج می توانند تا 120 و در مواردی 150 میلیون وام بگیرند، افراد دارای حقوق می توانند بدون ضامن تا سقف 100 میلیون تومان از بانک ها وام بگیرند. اینها وعده هایی است که هر روز از نمایندگان مجلس مصوب  می شود و دولت نیز آن را تایید می کند. اما وقتی به سراغ بانک ها می روید تا درخواست یکی از این وام ها را بدهید با جوابی سربالا و به قولی "از سر باز کن" مواجه می شوید. آن دسته از کارکنان بانک ها که صداقت دارند علناً می گویند نمی توانیم وامی پرداخت کنیم چون بودجه و منابع آن را نداریم!
حال سئوال اینجاست که این دستورات و مصوبات پرداختی آیا در بطن خود منابع مشخصی هم دارند؟! گناه را صرفاً به گردن بانک ها نمی اندازیم، بلکه از مسئولان می خواهیم که برای این وام ها دستور پرداختی همراه با منابع مالی مشخص را تعیین کنند.
درحال حاضر هنوز کسانی هستند که از سال 97 در صف وام ازدواج
50 و 70 میلیونی هستند، چرا که منبع پرداختی این وام از محل سپرده های قرض الحسنه نزد بانک هاست و بانک ها نیز با آمار و ارقام بیان می کنند که مبالغ سپرده های قرض الحسنه طی سال های اخیر به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر مدام مبالغ وام ها افزایش می یابد. این عدم هماهنگی میان قوانین و عوامل اجرایی و منابع اختصاصی عملاً کارایی و تسهیل کنندگی خود را از دست داده اند و صرفاً در حد قوانین باقی مانده اند و بدون تعارف تنها کسانی می توانند از آن استفاده کنند که آشنا(پارتی) در سیستم بانکی ویا نامه و سفارشی از جایی داشته باشند. این روال قابل قبول نیست.