کنترل بخش گمرکات و مبارزه ای جدی با فساد

اخیراً اخباری درمورد بازدید و بازرسی از انبارهای اموال تملیکی در هرمزگان مخابره شد که طی آن ماموران به ۱۵۰ کانتینر برخورده اند که اسناد ترخیصی دارد و مدارک هویتی که مشخص شود این بارها متعلق به کیست!.

کنترل بخش گمرکات و مبارزه ای جدی با فساد

 


اخیراً اخباری درمورد بازدید و بازرسی از انبارهای اموال تملیکی در هرمزگان مخابره شد که طی آن ماموران به 150 کانتینر برخورده اند که اسناد ترخیصی دارد و مدارک هویتی که مشخص شود این بارها متعلق به کیست!.
نکته جالب تر اینجاست که برخی از این کانتینرها با شن و ماسه
پرشده اند و مشخص نیست داخل آنها چه اقلامی بوده و توسط چه کسانی خارج شده است و گرنه به نظر نمی رسد که شن و ماسه به عنوان کالای تملیکی و یا گمرکی محسوب شود.
گمرکات به عنوان گلوگاه های اقتصاد کشور نقش بسزایی در ساماندهی بازار و قیمت ها دارند. به گونه ای که پویایی خدمات گمرکی می تواند جلوی بسیاری از کمبودها و یا ازدیاد اجناس را بگیرد و نقش بسزایی در تعادل بازار ایفا کند.
از سوی دیگر بی توجهی و عدم مدیریت صحیح و دقیق این بخش
 می تواند زمینه ساز و آغازگر فسادهایی کلان باشد که دامنه آن را شاید نتوان حساب و کتاب کرد. به نظر می رسد باید مسئولان در قوه قضائیه با ورود به این مسئله از ابزار نظارتی خود استفاده کنند و تخلفات را به طور جدی پیگیری نمایند و به دنبال آن دولت نیز درصدد برنامه ریزی مناسب و به کارگیری مدیران با مهارت در این بخش باشد تا سروسامانی مناسب به گلوگاه های ورودی و خروجی کشور داده شود. چرا که نظم بخشی به گمرکات کشور به عنوان اقدامی جدی در حوزه مبارزه با فساد محسوب می شود و اثرات آن به سرعت در جامعه و مدیریت اقتصادی کشور قابل مشاهده خواهد بود.