رقم تخلفات زیاد شده و یا ارزش آن کمتر شده است

طی دو دهه اخیر بحث فسادهای کلان اقتصادی به یکی از پایه ثابت اخبار کشور بوده است. اخبار مختلفی که از تخلفات اشخاص و نهادهای حقوقی در تصرف غیرقانونی از بیت المال موجب رنجش مردمی شده که برای نان شب خود محتاجند.

رقم تخلفات زیاد شده و یا ارزش آن کمتر  شده است

طی دو دهه اخیر بحث فسادهای کلان اقتصادی به یکی از پایه ثابت اخبار کشور بوده است. اخبار مختلفی که از تخلفات اشخاص و نهادهای حقوقی در تصرف غیرقانونی از بیت المال موجب رنجش مردمی شده که برای نان شب خود محتاجند.
اینکه برخی افراد از موقعیت خود سواستفاده کردند و یا با استفاده از نفوذ و جایگاهشان از رانت های اطلاعاتی و اقتصادی سو استفاده
کرده اند،موضوعی است که با ورود دستگاه قضایی قابل ردیابی است و مشاهده کرده ایم که تاکنون چه تعداد " سلطان" در زمینه های مختلف دستگیر و مجازات شده اند.
اما دو نکته نگران کننده در این بحث وجود دارد که موجب
بدعت گذاری های خطرناک و مخرب گردیده است.
ابتدا اینکه متاسفانه به سبب افزایش تعداد و حجم فسادهای مالی و مطرح شدن رقم "هزار" در مقیاس میلیارد، گفتن و شنیدن رقم های هزارمیلیاردی برای متهمین و ضابطین و جامعه گویا امری عادی شده است.
به عنوان مثال وقتی می شنویم فلان شخص یا شرکت هزارمیلیارد تومان اختلاس کرده کسی متعجب نمی شود و حیرت نمی کند و خیلی ساده از کنار آن عبور می کنیم. این مصداق عینی ریخته و شکسته شدن قبح فساد در این سطح می باشد. چه بسا تخلفات خرد همچون سرقت خانه و یا تایر ماشین همسایه برای ما تعجب آورتر از یک فساد هزار میلیاردی است. این نگرش نشان از بار روانی عادی سازی فساد مالی است که
حرف های بسیاری در آن نهفته است.
نکته دوم در این باره بحثی در پیرامون "گم شدن" رقم های مالی است. این که مثلا گفته می شود ۱۵۰۰میلیارد در فلان دستگاه گم شده و یا خبر از مفقود شدن یک میلیون دلار از دارایی های فلان صندوق بازنشستگی منتشر می شود، واقعا غیرقابل درک است.
از یکسو باید پرسید مگر اعداد و ارقام گم می شوند!؟ انبار کالا نیست که در آن چند کارتن و کانتینر در آن گم شود. از سوی دیگر باید به این ابهام پاسخ داد که مراد از گم شدن مثلا ۱۵۰۰ میلیارد تومان چیست. اگر چیزی گم شود یعنی اصل آن کالا موجود است و تنها در بین فضای کاری مخفی مانده است. باز این سئوال پیش می آید که آیا این مبالغ مخفی و پنهان شده اند و یا مفسدین و تصرف کنندگان آن گم شده اند و در دسترس نیستند!؟
هرچند که ما جدای از گم شدن اعداد و ارقام سابقه گم شدن یک
دکل عظیم نفتی را هم در کارنامه داریم، اما در این مورد گم شدن های
رقم های کلان مالی باید اذعان داشت که اعداد و ارقام هیچگاه گم
نمی شوند بلکه دچار دستکاری و سندسازی می گردند. 
دراین زمینه توصیه می شود دستگاه قضا این دو مورد اشاره شده را با توجه بیشتری مد نظر قرار دهد تا ابتدا قبح فسادهای مالی ریخته نشود و رقم های هزارمیلیاردی عادی سازی نگردد چراکه تنها به نفع مفسدین خواهد بود.
همچنین انتظار می رود با ورود کارشناسان و حسابرسان رسمی این اعداد و ارقامی که گفته می شود "گم شده" تکلیفشان مشخص گردد و مسئولان مربوطه مواخذه و با متخلفین برخورد جدی گردد.