احتمال آسیب به مزارع، گلخانه ها و کندوها به دلیل باد و گرد وخاک

هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان؛

هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان؛ احتمال آسیب به مزارع، گلخانه ها و کندوها به دلیل باد و گرد وخاک



سازمان هواشناسی به کشاورزان نیمه شرقی کشور هشدار داد با توجه به وزش باد شدید و گردوخاک از امروز صبح شنبه، تمهیدات لازم را برای حفاظت از مزارع و گلخانه‎ها در نظر بگیرند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‏، سازمان هواشناسی با صدور
 اطلاعیه ای از اعلام هشدار سطح نارنجی برای کشاورزان، باغداران و گلخانه داران خبر داد و افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی، از امروز صبح شنبه در استان های مرکزی و شرقی کشور وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک پیش بینی شده است.
در این اطلاعیه آمده است که این وضعیت تا اواخر فردا یک‌شنبه
 ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
این شرایط امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت بر خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال فارس حاکم خواهد بود و فردا یک‌شنبه دامنه آن به خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترش می یابد.
این وضعیت آب و هوایی می تواند منجر به بروز خسارت به محصولات کشاورزی و گلخانه‌ها شود.
 توصیه‎ها
توصیه کارشناسان به کشاورزان این است که با توجه به آغاز فصل برداشت زردآلو در استان سیستان و بلوچستان، باغداران برداشت را بعد از آرام شدن شرایط آب و هوایی انجام دهند.
همچنین به گلخانه داران، کندو داران و دامداری ها و مرغداری ها نیز توصیه می شود که نسبت به استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق بندی و محافظت از کندو‌ها، استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه کن شدن درخت و حفاظت از تهویه سالن‌های مرغداری اقدامات لازم را انجام دهند.
آبیاری نکردن در این شرایط جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد و همچنین عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین از دیگر توصیه ها به کشاورزان است.