تلفن‌های همراه می‌توانند سبب آلزایمر شوند

تلفن‌های همراه می‌توانند سبب آلزایمر شوند

 


بر اساس پژوهشی که چندی پیش انجام شده، تلفن‌های همراه و
«وای فای» می‌توانند سبب بروز آلزایمر شوند.
پژوهش‌های گسترده که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد بیماری «آلزایمر» به سرعت در جهان در حال گسترش است؛ به خصوص که جمعیت جهان هر روزه روبه پیر شدن است.
در سال ۲۰۱۵ شمار افرادی که در جهان دچار بیماری آلزایمر بودند، به ۴۹ میلیون نفر رسید و دانشمندان تخمین می‌زنند، این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۷۵ میلیون برسد.
حال طبق یک پژوهش تازه که در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۰ در مجله علمی «تحقیقات فعلی آلزایمر» (Current Alzheimer Research) منتشر شد، تلفن‌های همراه و شبکه‌های «وای فای» خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهند.
در این پژوهش که به سرپرستی «مارتین پال» (Martin L. Pall) استاد بیوشیمی و پزشکی در دانشگاه ایالتی واشنگتن بر روی موش‌ها به انجام رسید، افزایشی در سطح کلسیم در سلول‌های عصبی موش‌هایی که در معرض میدان‌های مغناطیسی قرار دارند، مشاهده شد.
دکتر مارتین پال در تحقیقات خود دریافت میدان‌های الکترومغناطیسی از طریق نیرو‌های مغناطیسی متعیر با زمان در مقیاس نانوثانیه عمل می‌کنند. او در این باره می‌گوید: هرکدام از این میدان‌های مغناطیسی می‌توانند به کابوس و آغاز الزایمری زودرس بدل گردند.
همچنین دکتر «Christophe De Jaeger» در این باره می‌گوید: آلزایمر همچنان به عنوان زوال عقل در افراد مسن به دلیل افزایش سن جمعیت باقی می‌ماند. اگرچه فیزیولوژی موش‌ها و انسان متفاوت است؛ اما این مطالعه راهی را نشان می‌دهد که که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد تا بدانیم آیا میدان‌های الکترومغناطیسی می‌توانند چنین تأثیری بر سلامت شناختی در انسان داشته باشند یا خیر
منبع: پایگاه archyde