پیوست زیست محیطی سلامت صنایع آلاینده استان مرکزی با جدیت بیشتری انجام شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک: پیوست زیست محیطی سلامت صنایع آلاینده استان مرکزی با جدیت بیشتری انجام شود

پیوست زیست محیطی سلامت صنایع آلاینده استان مرکزی با جدیت بیشتری انجام شود

 

اراك-خبرنگار آفرينش
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:پیوست زیست محیطی و سلامت صنایع آلاینده استان مرکزی با جدیت بیشتری انجام شود و انتظار می‌رود حلقه مدیریتی استان در راستای کاهش آلایندگی هوا و حفظ سلامت شهروندان تعامل و همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.
دکتر سید «محمد جمالیان  افزود:هفته سلامت امسال با عنوان «سلامت ما، سلامت سیاره ما» نامگذاری شده که نشان از ارتباط و گره خوردن سلامت انسان‏ها با سیاره و سالم بودن آن است که باید اذعان داشت در سال‌های اخیر، توجه زیادی به سالم نگه داشتن کره زمین نشده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: انجام برخی اقدامات از جمله کاهش مصرف سوخت‌های آلاینده و فسیلی و بهره گیری از انرژی پاک که جزو تعهدات بین المللی و توسعه فضای سبز و پوشش گیاهی، کاهش گازهای گلخانه ای، کاهش مصرف بی‌رویه گوشت و فرهنگ‌سازی مناسب
در خصوص استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه عمومی از جمله اقداماتی است که باید در اولویت اقدامات مسئولان استانی در راستای مقابله با این بحران جهانی قرار گیرد.
جمالیان خاطر نشان کرد:نقش مسئولین، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در خصوص فرهنگ‌سازی و افزایش سطح سواد جامعه بسیار برجسته است چرا که در صورت بروز این بحران، ممکن است بخشی از مناطق کره زمین قابل زندگی نباشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهره گیری از اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تاکنون ۲۷۰ ماموریت در این راستا انجام شده و ۳۸۲ بیمار نیز به مراکز درمانی منتقل شده و ۲ ماموریت به شیراز و اصفهان صورت گرفت باید و این ظرفیت در مناطق صعب العبور بسیار کمک کننده بوده است.
 افتتاح 12 پد هوايي در شهرستان‎ها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: تاکنون ۱۲ پد هوایی در شهرستان‎ها افتتاح شده و تنها شهرستان آشتیان فاقد این امکان است و با مساعدت و تعامل جامعه خیرین نیز ایجاد ۱۰ پایگاه اورژانس هدفگذاری شده که چهار پایگاه تاکنون بهره برداری شده و مابقی نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود.
جمالیان با اشاره به شمار روزهای آلوده اراک در سال جاری نیز بیان داشت: متاسفانه امسال ۲۶ روز آلوده را سپری کردیم که‌ انتظار می‌رود شمار بالای این روزها  عادی نشود و کارگروه‌های کاهش آلودگی هوا، خروجی قابل توجه تری داشته باشد و انجام طرح های عمرانی و همچنین فعالیت واحدهای تولیدی آلاینده در این روزها متوقف شود.
وی خاطرنشان کرد:کاهش مصرف بی رویه آب در مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی امری ضروری است و تغییر سبک زندگی باید در دستور کار ویژه آحاد جامعه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع اپیدمی کرونا، در بیمارستان طالقانی اراک هیچ مورد مرگ مادر باردار گزارش نشده و این مهم حاصل تلاش و هم افزایی کادر بهداشت و درمان است و این مهم نیز باید مدنظر ویژه قرار گیرد که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک در راستای ارائه خدمات درمانی مناسب به شهروندان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.
دکتر جمالیان در خصوص تامین اعتبار بیمارستان حضرت ولیعصر(عج)نیز گفت: تکمیل و بهره برداری از این مرکز درمانی نیازمند پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است که با مذاکرات انجام شده مسئولین وزارت بهداشت قول مساعد دادند این میزان اعتبار با سفر رئیس‌جمهوری به استان تامین و تزریق
 شود.