افتتاح چهار پروژه بهداشتی در هفته سلامت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: چهار مرکز جامع سلامت در روستاهای سوالان، امزاجرد، محمدیه و زنگنه در هفته دولت افتتاح و کلنگ زنی شدند.

 


همدان- محبوبه یادگاری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: چهار مرکز جامع سلامت در روستاهای سوالان، امزاجرد، محمدیه و زنگنه در هفته دولت افتتاح و کلنگ زنی شدند.
دکتر فاطمه ترکمان‌اسدی در نشست خبری هفته سلامت با اصحاب رسانه همدان با بیان اینکه بیماری کرونا مانند آنفلوانزا همواره با ما خواهد بود و هنوز تزریق یک دز واکسن نیاز است که به ایمنی برسیم ، اظهار کرد: سنین ۵ تا ۱۵ سال هرچه زودتر اقدام به تزریق واکسن کرونا کنند تا ایمنی در جامعه بیشتر شود.
وی با تاکید به اینکه پیشگیری مهمتر از درمان بوده و در این راستا سیستم ارجاع حائز اهمیت است بیان کرد: باید به سلامت خود اهمیت داد و مردم با مراکز سلامت آشتی کنند چرا که مراجعات به این مراکز در شهرها آمار خوبی برخلاف روستاها
 ندارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تنها بعد حاکمتی در سلامت نقش ندارد و همه آحاد جامعه در تامین آن نقش‌آفرین هستند گفت: سلامت به معنای فقدان بیماری نیست، بلکه مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی، شامل رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و باید تمام ابعاد سلامت را دید؛ شعار هفته سلامت در سال جاری سلامت ما سلامت سیاره ما عنوان شده و این را در کرونا به عینه دیدیم که اثر هر یک از ما در دورترین نقاط هم موثر بود.
وی با تاکید به اینکه ایام پساکرونا در حوزه بیماری‌های غیرواگیر با چالش‌های زیادی داریم گفت: با وجود اینکه توصیه اکید به کاهش مصرف نمک و کنترل فشار خون داریم اما با سنجشی که نسبت به فشار خون صورت گرفته از ۱۷ درصد به ۳۵ درصد در افراد ۱۸ سال به بالای جامعه
رسیده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه دیابت از ۶ درصد طی ایام کرونا به ۱۰ درصد رسیده است خاطرنشان کرد: سطح تحصیلات جامعه بالا می‌رود اما از لحاظ بیماری‌های واگیر و غیرواگیر افت می‌کنیم و این نشان می‌دهد به سلامت خود کم توجه شده‌ایم.
 معدوم‌سازی ۹۰ تن مواد غیر بهداشتی در ایام نوروز ۱۴۰۱
دکتر ترکمان اسدی با اشاره به اینکه بهداشت همواره مردم مورد توجه بوده و بهداشت غذایی نیز بسیار حائز اهمیت است که مطالبه‌ عمومی در مورد آن صورت گیرد، عنوان کرد: در این راستا ایام نوروز ۹۰ تن مواد غیرسالم معدوم‌سازی شد و سبزی‎کاری با سبزیجات نیز کنترل شده و از ۱۰۰ هکتار کشت به پنج هکتار رسیده است.وی کاهش مصرف نمک، چربی و قند را در کنترل بیماری‌های غیرواگیر مهم دانست و افزود: باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد تا مردم به مصرف تغذیه سالم برگردند و از مصرف غذاهای فست فودی و غیرسالم خودداری کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه متاسفانه بیماری‌های سرطانی نیز رو به افزایش است و به ازای هر صد هزار نفر در کشور
۱۴۱ نفر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند که در استان نیز همین آمار صادق است گفت: اینکه امروز افراد
 ۲۵ سال با سرطان روده مواجه می‌شوند خیلی تلخ است و در بخش سلامت‌محور باید خیلی کار شود.